Plan de relaţii publice for dummies

1

În primul rând, trebuie să definim termenul. Planul de relaţii publice este un instrument de comunicare între conducerea organizaţiei şi departamentul de specialitate, precum şi un document scris, prin care specialistul în RP îşi poate dovedi utilitatea în organizaţie, conform bibliei mele de RP: Comunicarea Organizaţională Externă: Relaţiile publice, Adriana Ritt. Acum… acest plan de relaţii publice are patru etape sfinte: cercetarea, planificarea, acţiunea (comunicarea) şi evaluarea. Sfat: nu le săriţi şi nu le faceţi în altă ordine. Acum să le luăm pe rând.

Cercetarea este pasul cel mai important. În munca sa de cercetare, specialistul de relaţii publice se foloseşte de factori interni şi externi. Factorii externi sunt tăieturi din ziare, rapoarte, liste ale jurnaliştilor, analize ale conţinutului prezentărilor făcute în diverse mijloace de comunicare în masă, rezultatele unor cercetări şi sondaje, calendarul unor evenimente, copii ale legislaţiei şi câte şi mai câte. Sursele interne folosite de relaţionişti sunt afirmaţiile din misiune şi cartă, istoricul organizaţiei, liste nominale ale persoanelor importante din organizaţie, statistici privind resurse şi buget, lista acţionarilor, liste ale publicaţiilor interne etc. Şi publicul trebuie cunoscut foarte bine de către organizaţie şi de aceea se fac analize SWOT şi PEST. Metodele prin care se poate face cercetarea sunt: informale: contacte personale, informatori importanţi, grupuri ţintă, analiza corespondenţei, rapoarte de teren etc. şi formale: analiza secundară şi bazele de date online, analiza conţinutului, sondaje, chestionare şi interviul direct.

Planificarea înseamnă, prima dată, identificarea publicurilor: cine este acesta, unde trăieşte, ce preferă iar apoi, se concepe cel mai potrivit mesaj caracteristic fiecărui segment de public. Odată ce obiectivele, audienţa şi mesajele sunt cunoscute, este necesară găsirea celui mai potrivit mediu de comunicare. Mai trebuie urmărită opinia publică, stabilit bugetul şi estimat costurile.

Eficienţa comunicării se bazează pe planificare şi îşi intră în rol atunci când se înţelege exact care este misiunea şi care sunt obiectivele. Planul de relaţii publice se implementează şi se prezintă conducerii. Trebuie să te asiguri că mesajul tău este înţeles şi să foloseşti mediile de comunicare specifice fiecărui public pentru că acest proces are ca finalitate schimbarea opiniilor publicului.

Evaluarea, ultima etapă a unui plan de relaţii publice este foarte importantă pentru că meseria unui relaţionist nu se termină atunci când termină promovarea. Un om de relaţii publice trebuie să monitorizeze cine a citit publicaţiile lui, dacă a avut loc o schimbare de atitudine sau comportament, gradul de reacţie, coeficientul de prezenţă în presă, premiile acordate feedback-ul etc.

Calitatea materialelor de relaţii publice este foarte importantă şi un plan de relaţii publice bine făcut este esenţial într-o comunicare eficientă. Ştiu că teoria nu fun dar stă la baze materialelor de calitate. Alte sugestii?

Tags: ,

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>