Cine zice, ăla e…ţinut minte!

1

Ni se întâmplă adeseori ca, după ce discutăm cu o persoană pe care până atunci o consideram inabordabilă, să ne schimbăm brusc opinia despre aceasta, ba chiar tindem să dezvoltăm o oarecare simpatie. Această revelație a ajuns şi la urechile companiilor, care şi-au dat seama că, prin comunicare, pot scăpa de egocentrismul care tinde să le acapareze şi pot stabili relaţii cu clienţii şi, mai ales, cu potenţialii clienţi.

Mai departe voi puncta două instrumente de PR folosite în prezent, cu ajutorul cărora o companie poate realiza un schimb de informații cu publicul său, astfel încât să creeze şi să menţină o legătură directă cu acesta. De reţinut că cele două exemple pe care vi le voi da nu reprezintă chiar cele mai interactive mijloace de comunicare cu publicul, ci sunt parte dintr-un mix de comunicare complex.

Un instrument de comunicare old school


Expresia „old school” nu îşi propune să aducă neapărat critici, ci mai degrabă să evidenţieze o tehnică de PR, devenită deja tradiţională, prin intermediul căreia companiile pot distribui informaţii către public. Este vorba despre un instrument old, but gold, comunicatul de presă, care mijloceşte transferul de informaţii cu valoare de ştire dinspre companie către universul media şi, în final, către ţinta stabilită.

O dată ce compania are de comunicat informaţii relevante, împachetate cu fundiţă roşie, ea va dori să le distribuie mai departe, cât mai strategic, pentru ca astfel să demonstreze deschidere către public, responsabilitate şi să se bucure de credibilitatea mult-râvnită. De cele mai multe ori, companiile creează ştiri, nu aşteaptă la nesfârşit să apară un eveniment incredibil, care să le aducă în ochii publicului. Demararea propriu-zisă a afacerii, promovarea unor oferte speciale, câştigarea unor premii sau lansarea unor concursuri pot reprezenta puncte de pornire pentru poveştile cu caracter de ştiri.

Ok… ai ştirea, mai departe, ce faci?

Am notat mai jos câteva ponturi de care e bine să ţii cont atunci când scrii un comunicat de presă:
Trebuie să te asiguri că ai cuprins în text răspunsul la cele 6 întrebări întrebătoare: Cine? Ce? Unde? Când? Cum? De ce? Oamenii chiar îşi pun aceste întrebări, iar scopul comunicatului este de a oferi informaţii, nu de a învălui compania într-o undă de mister.
Găseşte un titlu relevant şi sugestiv şi, de ce nu, plăcut ochiului. La urma urmei, vrei ca acel comunicat să fie citit, nu? Unii oameni scanează rapid ziarele sau publicaţiile online şi fără un titlu bun, este greu să le atragi atenţia.
Prezintă, pe scurt, profilul companiei despre care este vorba în comunicat. Nu te aştepta ca toată lumea să fie familiarizată cu compania pe care o reprezinţi. Bineînţeles, asta în cazul în care nu reprezinţi Coca Cola. :)
Redactează cu atenţie comunicatul şi asigură-te că înainte să îl trimiţi, ai realizat o formă cât mai completă. Este foarte posibil ca acesta să fie preluat integral de către jurnalişti. Ce-i drept, cel mai adeseori numele autorului se mai pierde pe drum. Notiţele scrise pe fugă, cu liniuţe, prescurtări şi fără alineate, pică din start.
Comunicatele de presă nu sunt romane şi nu candidează la titlul de best-sellere. Nici autorii unor comunicate lungi nu sunt neapărat agreaţi, iar metaforele şi hiperbolele sunt mai adecvate unor texte beletristice, nu unora de natură informativă.
Limba română are diacritice. De ce nu s-ar bucura şi un comunicat de presă bun de acelaşi privilegiu?
Nu uita să precizezi datele personei de contact. Dacă tot se vrea o faţă umană pentru companie, e bine să aibă şi un nume, nu?
Canalele de distribuţie mass-media reprezintă calea spre atingerea obiectivului, nu obiectivul în sine, motiv pentru care trebuie tratate ca atare.

Infograficul, new kid in town

O nouă formă de transmitere a informaţiilor devine tot mai populară în rândul practicienilor pe măsură ce PR-ul se extinde tot mai mult spre mediul digital: infograficele ( prescurtare de la information graphics). Infograficele sunt prezentări ale statisticilor într-un format grafic cât mai ușor de înțeles şi, aş completa eu, cât mai atrăgător. Din punct de vedere vizual, sunt mult mai captivante decât o înşiruire de paragrafe şi se pare că, în prezent, câştigă tot mai mult teren. Este lesne de înţeles de ce imaginile colorate şi atrăgătoare ochiului, îmbogăţite cu informaţie, tind să acapareze tot mai mult şi lumea PR-ului.

Câteva avantaje şi dezavantaje:

E bine să ştii că odată ce structurezi astfel informaţiile pe care vrei să le prezinţi publicului, îi oferi libertate de exprimare mai mare atât celui care le publică, cât şi celui care priveşte. Acest lucru poate fi benefic în unele cazuri, dar se poate transforma oricând şi un dezavantaj major. De asemenea, este posibil ca informaţia să fie mai greu de înţeles dintr-un infografic, mai ales dacă acesta este mult prea complex, ceea ce poate duce la interpretarea greşită a punctului de vedere al companiei sau la scanarea rapidă a acestuia. Un alt dezavantaj ține de faptul că un infografic cere mai mult timp decât o face un comunicat de presă, iar în realizarea lui va fi nevoie, cel mai probabil, de ajutorul unui om cu cunoștințe în design.

În schimb, un motiv pentru care infograficele merită să fie adoptate în PR este următorul: spre deosebire de comunicatele de presă, infograficele au şanse mult mai mari să fie share-uite. Parcă ţi-ar veni mai natural să postezi: Uite ce infografic reuşit au X decât Ai văzut comunicatul de presă al X?

Tot infograficele ajută specialiștii PR să prezinte informațiile complexe, în care predomină cifrele, într-un mod mult mai practic. Dacă vrei să matematica să fie capabilă să lege o poveste, ar cam trebui să te axezi pe vizual. O imagine reușită poate înlocui cu succes cele 1000 de cuvinte pe care le-ai folosi de regulă. Poate înlocui chiar și un comunicat de presă clasic.

În exemplul de mai jos, compania Lithium Technologies, a decis să lanseze un infografic pe post de comunicat de presă, în care să prezinte într-un mod mult mai distractiv informații despre prezența și influența brandului lor.

Câteva infografice cu care să îţi clăteşti ochii, să vedem dacă eşti de acord cu creşterea lor în popularitate:
• http://www.idevice.ro/2011/02/23/infografic-puterea-de-vanzare-a-tabletei-ipad/
• http://www.pr-squared.com/wp-content/uploads/2011/04/untitled_small.jpg
• http://www.good.is/infographics
• http://www.flowtown.com/blog/class-of-2011-if-social-media-were-a-high-school?display=wide
• http://www.hongkiat.com/blog/50-informative-and-well-designed-infographics/
• http://www.mymediainfo.com/mymedianotes/2011/jun/article-jun2011nc.html

Așadar, ce preferi? Un comunicat de presă bine-întocmit sau un infografic interesant pe post de comunicat?

Acest articol este scris de Diana Câmpean. Puteți găsi mai multe informații despre ea pe blogul propriu sau pe Facebook.

Tags: , ,

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>