Advertising ”deasupra” sau ”dedesubtul” liniei

1

Suntem cu toții conștienți că trăim într-o lume în care încercăm să găsim cele mai scurte și rapide soluții. Motiv pentru care tindem să prescurtăm nume, să folosim acronime și simboluri. Acest lucru s-a extins în toate domeniile, fără excepție și în Comunicare.

Două astfel de acronime sunt din ce în ce mai întâlnite, anume ATL advertising și BTL advertising. Cred că nu vă sunt străine și cu toții le-am întâlnit în diferite circumstanțe. Pentru că suntem mereu în grabă de cele mai multe ori nu ne oprim să analizăm termenii și conceptele pe care le definesc ci continuăm cu speranța că vom prinde totul din zbor.

Astăzi schimbăm placa și ne punem pe descifrat.

Termenii de ATL și BTL au apărut prin 1950 când, în domeniul publicității, în bugetul alocat pentru promovare apărea o linie care delimita acele forme de promovare în urma cărora agenția primea comision(acestea apăreau deasupra liniei) și cele care se calculau pe bază de onorariu(apăreau sub linie).

Astăzi deosebirea între cele două tipuri de advertising este făcută de publicul țintă și canalele de comuniare pe care le folosesc.

ATL – Above the line sau ”deasupra liniei

Acest tip de activitate propagă informația prin canalele de marketing tradiționale și se adresează unui public țintă foarte larg. Informațiile transmise sunt de cele mai mult ori de întărire a brand-ului sau de informare generală  asupra unor produse sau servicii și pot transmite mesaje care provoacă un răspuns emoțional .

În general  se referă la mijloacele de promovare clasice, transmise prin presa scrisă, radio sau televiziune. Cuprind și panourile, posterele, flyerele, scrisori, broșuri și alte mijloace pe care le cunoaștem de foarte multă vreme.

BTL – Below the line sau ”dedesubtul liniei”

Contrar primelor activități de promovare, advertising-ul BTL cuprinde canalele ce comunicare ”neconvenționale” care se adresează unui public țintă de nișă. Sunt activități inedite de promovare care dau dovadă de foarte multă creativitate.

Printre cele mai cunoscute activități de acest gen se află organizări de diferite evenimente, promovare face-to-face și multe altele.

Mulți specialiști corelează ATL-ul cu noțiunea de publicitate(advertising) și considera BTL-ul relații publice.

Pe plan internațional una dintre cele mai cunoscute actiuni de tip BTL a fost organizată de T-Mobile în 2009. Aceștia au regizat un flash-mob în gara din Liverpool Street din Londra în care au fost implicate 350 de persoane. Campania derulată sub sloganul ”Life’s for sharing”  are în momentul de față peste 33 de milioane de vizualizări pe YouTube și a fost un real succes.

 

Iar în România o campanie BTL foarte recentă este cea făcută de Propaganda pentru serialul ”Memorie perfectă” (Unforgettable) a celor de la AXN. Desfășurată sub sloganul  ”Detaliile devin importante la AXN” această campanie propune o serie de soluții inedite de promovare. CLICK!

 

Pentru că extstă multe dileme și discuții cu privire la aceste noțiuni și specialiștii nu găsesc tot timpul o delimitare clară între cele două, se încercă folosirea unor termeni mai specifici pentru fiecare tip de promovare. Totodată datorită acestor mijloace de comunicare hibride apărute  a aparut termenul și conceptul  TTL – Through the line advertising, care îmbină advetising-ul ATL cu cu BTL-ul.

 

Acest articol este scris de Laura Iancu. Mai multe despre autoare puteți găsi pe blogul ei sau pe Facebook.

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>