Astăzi vorbim despre un domeniu care a evoluat constant și care nu se va opri vreodată din a ne surprinde – mediul online. Nevoia oamenilor de a comunica și crea conexiuni a dus la o evoluție continuă a tehnologiei. De la explozia folosirii internetului, Facebook, Youtube, Twitter, Instagram, Pinterest și multe altele, acum nebunia Tik-Tok și….Metaverse? Viitorul este cu siguranță legat de tehnologie, brandurile adoptă noi metode de a ajunge la publicul țintă, se dorește punerea la un loc a tuturor rețelelor de socializare sub un nou nume, iar realitatea se vrea a fi adusă la un nou nivel: realitate augmentată. Sună interesant nu? Haideți să discutăm despre ce ne rezervă anul acesta în ceea ce privește trendurile în rândurile de mai jos.
Omnichannel
Cel mai simplu spus: să profiți de toate platformele online pentru a ajunge la posibili clienți – rețele de socializare, YouTube, blog, aplicații etc. Pe asta se va baza 2022 – comunicare și iar comunicare. Adică consecvență pe toate platformele alese pentru interacțiunea cu utilizatorii. Să nu uităm de mediul off-line, desigur! Mai exact, reclamele în vitrine, reduceri, magazine fizice, reviste. Toate acestea sub umbrela unei strategii de marketing care să ofere structură conținutului. Un exemplu bun care a integrat mediul online și experiența fizică sunt cumpărăturile pe care le faci pe Internet, iar mai apoi ridici produsul din magazin. Conform studiilor făcute de către Forrester, 50% dintre cumpărători doresc să facă în acest mod cumpărături, iar în contextul pandemic această metodă de shopping a crescut cu 208%.
Voice search
Dacă Covid-19 a adus multe schimbări în ceea ce privește activitatea online, felul în care căutăm și interacționăm nu a scăpat de transformare. Conform studiilor, oamenii au căutat și trimis mai multe mesaje audio ca în anul 2020, asta înseamnă că distanțarea și nevoia de a simți că te afli într-o conversație față în față a crescut semnificativ anul trecut. Este natural ca oamenii să vorbească și se preconizează că anul acesta vom dori să simțim că suntem cât mai aproape de normalitate, iar căutările vocale vor crește până la 55%, în timp ce achizițiile prin voice search se vor ridica la 40 miliarde dolari, de la 2 miliarde dolari în momentul actual. Acest lucru trebuie remarcat și de către branduri deoarece optimizarea conținutul pentru căutarea vocală este necesară.
Chatbox
Ne-am obișnuit deja cu răspunsurile automate și cu mesajul standard al paginilor atunci când dorim să le contactăm online. De obicei, după primirea mesajului de salut mai primim și câteva întrebări la care brandul a pregătit răspunsuri sigure. Însă, pentru anul 2022 chatboții vor deveni un tool mult mai avansat, astfel vor asimila din întrebările și soluțiile oferite clienților, adică vor învăța automat, iar asta va oferi comunicare 24/7, utilizatorii vor primi răspunsuri în timp real. Sondajele arată că pentru anul 2022 această funcție va ajuta companiile să economisească 8 miliarde de dolari anual.
Influenceri și colaborări
Dacă colaborările cu influencerii online au avut un succes remarcabil până în momentul actual, se pare că în anul 2022 nu va fi altfel. Oamenii cred în oameni! Totul este mai real, credibil și atrăgător atunci când este prezentat de o altă persoană, ce să mai spunem dacă aceasta are o imagine publică, este urmărită de milioane de utilizatori, are un feed perfect și declară că folosește un produs de care consideri că și tu ai avea nevoie – combinația perfectă nu exi-
Colaborările cu starurile online dau roade și se pare că anul acesta utilizatorii vor vedea mai multe parteneriate de genul, deoarece încrederea într-un brand este mai ușor câștigată dacă trece mai întâi prin influenceri care deja folosesc produse sau utilizează servicii de la un anumit brand. Este aceeași situație ca în cazul unei noi prietenii – vechiul prieten (influencerul) îți face cunoștință cu unul dintre prietenii lui (brandul), iar tu îi oferi încrederea. În plus, se pare că pentru anul acesta brandurile vor mai multă originalitate și autenticitate, vor să clădească relații adevărate, nu doar să vândă cu ajutorul persoanelor publice, acestea caută să fie reprezentate de către influencer cu totul și să se angajeze într-o călătorie împreună cu brandul pentru a crea o legătură pe termen lung. Totodată, cu noile schimbări ale marketingului, cum ar fi folosirea videoclipurilor mult mai des ca până acum, putem spune că influencerii vor avea și mai mult de câștigat anul acesta, însă vom vorbi despre influencer marketing și transformarea lui conform noilor adaptări ale metaverse într-un articol viitor.
Tik-Tok
Suntem deja cuceriți de această aplicație și este în topul preferințelor printre publicul adolescent. Dar ce rezervă anul acesta pentru Tik-Tok? Pentru 2022 câștigă teren opțiunea de live streaming și se lucrează la folosirea hastagurilor potrivite pentru shop-urile online și secțiunea For You. Se pare că folosirea comunicării în timp real este de dorit pe această aplicație, iar platforma nu face excepție și tinde să creeze o interacțiune mult mai reală introducând videoclipurile live mult mai des. În plus, Tik-Tok va îmbunătăți modul de monetizare a videoclipurilor lungi cu ajutorul conținutului sponsorizat.
Încredere
Cu siguranță contextul pandemic a clintit încrederea utilizatorilor în informațiile din mediul online. De la știri false, spam, scams, până la bombardarea cu prea multe reclame la fiecare minut petrecut pe internet. Pentru anul acesta, utilizatorii doresc mai multă transparență, etică și sinceritate din partea celor care stăpânesc comunicarea pe Social Media. Odată cu venirea pandemiei, oamenii au devenit mult mai atenți în ceea ce privește cheltuirea baniilor, iar aceștia doresc să susțină companiile care acționează în interesul lor și al comunității. Dacă am atins acest punct, trebuie să amintesc și recomandarea celor care analizează marketingul, adică câștigarea încrederii prin investirea în sustenabilitatea socială și de mediu. Așa că putem să ne așteptăm la marketing sustenabil în 2022.
Cookies
Dacă nu știți ce sunt, cel mai simplu spus: ele urmăresc preferințele utilizatorilor în mediul online, datorită lor îți apar reclame despre lucruri asemănătoare cu ce ai căutat ultima dată pe Internet, sistemele de publicitate știu ce ai pus în coșul de cumpărături și ce produse ai vizitat în ultimul timp online. De o perioadă de timp trebuie să ne dăm acceptul la Cookies de fiecare dată când accesăm o pagină web, iar acest lucru trebuie să recunoaștem că este de-a dreptul enervant. Ei bine, o veste bună se preconizează deoarece se zvonește că se va încheia folosirea a o parte din acestea. Asta înseamnă că doar anumite date vor fi salvate, iar Google a anunțat că va găsi o alternativă mai benefică de care utilizatorii și agenții de publicitate s-ar putea bucura. Această schimbare are loc datorită drepturilor de securitate, deoarece de multe ori se colectează anumite date fără acordul utilizatorilor, ceea ce înseamnă o încălcare a confidențialității. Compania a declarat că dorește să aloce timp pentru această modificare și că data în care va avea loc nu este una sigură, însă speră că acest lucru se va întâmpla până la sfârșitul anului 2022.
Viitorul
Mark Zuckerberg a introdus brandul Meta în ultimele interviuri ale sale și la ultima conferință anuală Connect. Acesta spune că „reunește dezvoltatori de realitate augmentată și virtuală, creatori de conținut, agenți de marketing și alții pentru a sărbători impulsul și creșterea industriei”. Toată lumea a început să se întrebe: ce este aceasta? Se pare că Meta reunește aplicațiile și tehnologiile noastre sub acest nou nume. Se vrea a fi un ajutor al oamenilor să se conecteze, să găsească comunități și să dezvolte afaceri, ba chiar să fie un alt nivel de avansare al tehnologie.
Metaverse
Vă mai amintiți jocul Sims? Ei bine, pentru cei care știu despre ce vorbesc, să știți că o să fie ceva asemănător doar că se va simți mult mai real. Această nouă platformă va duce realitatea sau ceea ce percepem a fi real, la un total alt nivel. Mark Zuckerberg ne vorbește despre realitatea augmentată (RA), realitatea virtuală (RV), avatare, modele 3D, holograme și multe altele. O evoluție semnificativă zic eu. Cu ce scop? Se pare că Metaverse va oferi o experiență aparte cu o pereche de ochelari minune, care te pot duce într-un alt loc în timp ce stai pe canapea acasă.
Cu alte cuvinte, îți poți crea viața perfectă la care visezi, un univers bazat pe realitate augmentată care te lasă să experimentezi orice, ba chiar poți deține bani virtuali, numiți MANA, și poți cumpăra lucruri evaluate la un preț de sute de mii de dolari. Conform marilor publicații, unele branduri precum Prada, Puma și Yoox au creat avatare pentru a duce experiența cumpărăturilor și a show-urilor de fashion la noul nivel, totodată avatarele vor înlocui ads din ce în ce mai mult, cu scopul de a face utilizatorul să se simtă cât mai apropiat de brand. Influencerii digitali au deja succes, unii dintre ei lucrând deja cu branduri cunoscute cum ar fi Fenty Beauty, iar pentru 2022 brandurile se așteaptă să investească până la 15 bilioane anual pentru marketingul prin influenceri. Pe de altă parte, după introducerea subiectului Meta, au luat naștere multe discuții cu păreri contradictorii, unii spun că este ceva folositor, iar alții declară că se complică lucrurile prin această schimbare. Tu ce părere ai, va avea Metaverse succes?