PR low cost pentru companii mici

0

Probabil cu toţii am întâlnit cazuri în care oameni cu un strop de spirit de antreprenor şi cu mai mulţi stropi de lichidităţi au demarat o afacere, au investit sume modeste în publicitatea outdoor şi pe urmă şi-au limitat acţiunile de comunicare cu clienţii la deschiderea largă a uşilor.

Departe de ei termenul de strategie, iar sintagma “relaţii publice” îi duce cu gândul mai degrabă la ghişeele de la primărie unde o doamnă morocănoasă veghează dedesubt de panoul inscripţionat Relaţii cu publicul. Pentru aceştia, PR-ul este o invenţie americană adoptată din prea mult entuziasm, care, la fel ca şi McDonalds, e folosită pentru a îngrăşa, de data aceasta, buzunarele unor oameni a căror meserie nu o pot înţelege.

Prin acest articol nu urmează să susţin că o afacere mică nu poate creşte sau nu poate rezista pe piaţă fără a demara acţiuni de PR. Pentru unele companii, astfel de demersuri pot aduce beneficii substanţiale şi le pot ajuta să crească, însă pentru altele, cum ar fi aprozarul din cartier, sunt sigură că un comportament exemplar al vânzătorului va face cât un plan de PR eficient.

La urma urmei, cu ce ar putea ajuta PR-ul micile afaceri ale acestor întreprinzători?

De cele mai multe ori, bugetele de promovare ale acestor companii sunt extrem de limitate, motiv pentru care fiecare leu este cântărit cu atenţie. Din fericire, există şi metode mai puțin axate pe bani, prin intermediul cărora companiile îşi pot creşte vizibilitatea şi pot face oamenii să vorbească despre ei aşa cum îşi doresc: acţiunile de PR. Comunicarea prin intermediul tehnicilor de PR se dovedeşte a fi mult mai credibilă decât publicitatea şi reprezintă un mijloc foarte inteligent prin care o afacere mică poate creşte.

Printr-o tehnică devenită deja tradiţională, crearea şi menţinerea de relaţii cu presa, compania poate comunica cu publicul în mod direct, cu expunere mare. Să presupunem că eşti PR pentru un club local premium. Ai vrea să comunici eficient cu publicul tău și să fii cât mai prezent în viața lui, nu?
Parteneri de seamă în acest demers pot fi, cu siguranță, reprezentanții presei. Acest lucru nu este, însă nou sub soare pentru nimeni. Ce se dovedeşte de obicei mai greu este să atragi atenţia presei asupra companiei. Totuşi, cât de interesantă poate fi activitatea specifică unui club pentru a dobândi valoare de ştire şi odată cu ea şi atenţia presei?

După cum am spus şi în articolul trecut, ştirile pot fi create. De exemplu, poţi organiza evenimente speciale, în exclusivitate (este recomandat să fie cu adevărat speciale, nu doar de dragul exprimării), concerte cu nume cu o oarecare rezonanţă, concursuri speciale, seri tematice, conferinţe pe teme muzicale, demonstraţii de creare a unui cocktail etc.

Este foarte important să existe relaţii reale cu mass-media locală. PR-ul în cazul afacerilor mici poate aduce o vizbilitate mult mai bună în comunitatea locală, poate ajuta la umanizarea companiei şi o poate transforma într-un bun cetăţean.

Dacă cele de mai sus nu reprezintă ceva nou, nu uita de cazurile speciale care pot afecta în mod pozitiv sau negativ felul în care ești perceput de către publicul tău. Poate fi vorba despre deschiderea către evenimente caritabile, către persoanele cu dizabilități (vezi aici cum să nu faci!), către proprii angajaţi etc.

De asemenea, prezența online nu trebuie evitată, chiar și atunci când vorbim despre companii mici, locale. Publicul-țintă este, cu siguranță, prezent în lumea largă a online-ului, fie că vorbim despre site-uri specifice sau ultra-folositele rețele sociale.

O cale bună de a ieşi în evidenţă în mediul online poate fi crearea şi publicarea unui conţinut de calitate, fie că vorbim despre postări pe un blog special creat pentru companie, de interacţiunea potrivită pe diversele reţele sociale sau de postarea unor filmuleţe de calitate ridicată pe Youtube, Trilulilu (sau ce canal ţi se pare mai relevant), în care să arăţi potenţialul clubului pe care îl reprezinţi şi să creezi o conexiune emoţională cu publicul. Oamenilor le place să aibă de-a face cu oameni şi companii deschise, distractive şi entuziaste.

Cum să fac un plan de PR pentru o companie mică?

Ai putea începe prin a defini publicul-ţintă

În acest sens, este nevoie de o cercetare meticuloasă pentru a dobândi astfel de informaţii. E posibil ca această expresie, “public-ţintă” să pară simplă şi supra-uzată, însă e bine de ştiut că aceasta presupune mai mult decât ţintirea unor oameni cu vârsta cuprinsă între X şi Y ani.

Există mai multe criterii de care e bine să ţii cont: care sunt clienţii actuali şi care sunt cei potenţiali, ce comportament de consum au, ce atitudine au faţă de compania-client, ce stil de viaţă au şi multe alte date demografice şi psihografice. Tot aici ar trebui să incluzi media locală, comunitatea locală, angajaţii, instituţiile legislative care influenţează în mod direct activitatea companiei etc. După ce ai obţinut o serie de informaţii, este bine să le segmentezi, pentru a vedea care e publicul principal căruia vrei să te adresezi şi care este pe locul II.

Crearea unui plan de relaţii publice

Oricât de complicat ar putea suna, acesta poate fi redus la câteva elemente esenţiale:
• Obiectivele precise de comunicare- ce vrei să obţii în urma implementării strategiei de PR.
• Poziţionarea- cum vrei să fie percepută compania în mediul local.
• Mesajul pe care vrei să îl transmiţi, în concordanţă cu cele de mai sus.
• Oricât de mic ar fi, trebuie stabilit un buget.
• Strategia- calea de urmat pentru ca îndeplini cu succes obiectivele stabilite.
• Tacticile folosite-instrumentele prin intermediul cărora poţi realiza cele propuse.
• Nu uita să fii consecvent, acţiunile sporadice nu fac multe valuri.

Nu în ultimul rând, dacă au existat obiective de atins, trebuie să existe şi o metodă de măsurare a rezultatelor, fie că vorbim despre monitorizarea prezenţei în presă sau de cercetarea atentă a menţiunilor, comentariilor, vizitelor sau a altor indicatori din mediul online.

PS: Dacă tot vorbim despre afaceri locale şi PR, mie mi-a atras atenţia Prospero, una dintre cele mai renumite brutării din Timişoara, initial cu sloganul lor jucăuş “Brutarul tău este un tip de treab㔺i cu produsele lor de calitate, pe urmă am descoperit că ştiu să comunice tare frumos şi în online şi îşi conturează încet-încet o imagine puternică.

Voi aţi observat vreo companie mică ce cochetează cu PR-ul?

 

Acest articol a fost scris de: Corina Saftescu

http://corinasaftescu.com/

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>