Cronica de carte: The Social Media MBA

2

O modalitate de a înțelege social media la un alt nivel!

“Va exista o oportunitate în următorii cinci ani, de a alege orice ramură industrială și de a o regândi într-o manieră socială … Noi suntem de părere că fiecare ramură industrială va fi reconsiderată fundamental și proiectată în jurul oamenilor.” Acestă declarație îi aparține lui Mark Zuckerberg, CEO Facebook, oferită pe data de 21 octombrie 2010, la sediul central al companiei din California. Deși întelegem mesajul, trebuie să fim conștienți de faptul că în anumite companii încă există directori care nu apeciază mediile sociale la adevărata lor valoare sau poate nu le înțeleg. Din această necesitate “s-a născut” cartea “The Social Media MBA”.

“The Social Media MBA” a apărut în anul 2012, autorul ei fiind nimeni altul decât Christer Holloman: președintele organizației First Tuesday din Marea Britanie, antreprenor și intraprenor, autor publicat, public speaker și este una dintre cele mai influente personalități în New Media. După cum el însuși afirmă în prefața cărții:  “Cartea este prima de acest gen din al treilea și, de altfel, ultim val de literatură social media. Ea vizează specialiști ca voi, care lucrează pentru organizații ce folosesc deja mediile sociale și fac acest lucru de ceva timp.” Astfel, dacă sunteți mai mult decât familiarizați cu tot ceea ce înseamnă social media, atunci această carte este pentru voi.

În ceea ce privește structura cărții, aceasta este împărțită în cinci capitole:

• Primul capitol: Foundation – Fondarea
  • Al doilea capitol: Strategy Development – Dezvoltarea strategiei
  • Al treilea capitol: Strategy Delivery – Livrarea strategiei
  • Al patrulea capitol: Case Studies – Studii de caz
  • Al cincilea capitol: The Future – Viitorul

Acestor capitole li se adaugă o prefață, iar la final concluzii, biografii ale unor specialiști în domeniu și un index.

Deși este o carte de specialitate, “The Social Media MBA” are și o latură mai personală, observându-se acel personal touch. Acest lucru se datorează prefeței, care oferă un set de răspunsuri sincere la întrebările “de ce?” și “cum?” :

1. Why I created this book – De ce am creat această carte

2. How I created it – Cum am creat-o

3. Structure – Structura

Unul dintre aspectele importante menționate în carte, fac referire la conținutul cărților de social media de până acum.  Cele din primul val sunt cărți teoretice, în care se vorbea despre potențialul Web 2.0, conţinutul generat de utilizator ca nouă democraţie, puterea comunităților online, etc. Într-un cuvânt, mult prea teoretice pentru a putea fi utile unui specialist.  “Al doilea val a venit când companiile au realizat că toată lumea făcea social media, iar ei vroiau să se aventureze. În viziunea autorului, cărțile de până atunci puteau fi definite ca abecedare pentru copii, ale căror singure sfaturi erau cum să atragi mai mulți followers pe Twitter, cum să scrii o postare bună pe blog etc. În urmă cu doi ani, toate aceste sfaturi erau utile, dar lumea digitală a evoluat cu o viteză greu de închipuit, iar aceste cărți nu mai sunt destinate persoanelor care “se hrănesc” cu social media, care sunt pasionate de actualitate . Autorul conchide, afirmând că “este vremea pentru o nouă generație de cărți pe acestă temă”.

Ce oferă cartea în ansamblu:

1. Răspunsul la întrebările “de ce să dezvoltăm o strategie socială?” și “cum facem asta?”

2. Top 5 ponturi pentru o direcție favorabilă a companiei: Facebook, Twitter, YouTube, ROI (Return of Investment – “Once you understand the R and I you can focus on joining them with an O”)

3. Exemple cum să faci bani din social media – Studii de caz (Getorade, Vitaminwater, Dell, Gsk – Ribena, Fopping.com, VANCL Star) sau cum poți face mai mult rău decât bine imaginii companiei (McDonald’s, Timothy’s Coffee, ChapStick)

4. Un lucru promițător: Printerest

5. O viziune asupra viitorului “Această revoluție începe cu tine. Trebuie să fii social, nu să posezi socialul. Trebuie să împarți ceea ce știi cu persoanele din jurul tău. Arată-le că ești un lider capabil, iar ei vor veni la tine pentru sfaturi.” – Christer Holloman

În concluzie, “The Social Media MBA” este o invitație la cunoaștere, dezvoltare și totodată un exercițiu de imaginație. Știm ce înseamnă social media, știm de unde a pornit și cum a evoluat, dar știm oare ce forme va lua în anii ce urmează? Vă îndemn să citiți cartea lui Christer Holloman și veți înțelege că a asculta (listen), a inova (innovate), a îngădui (enable) și a autoriza (empower) nu sunt simple verbe.

Sursă foto 1, foto 2, foto 3

Acest articol este scris de Flavia Macarie