Psihicul nostru este receptiv la culoare, ne conturează gândurile și emoțiile. Ne influențează starea de spirit și ne poate determina să facem alegeri pe care în mod logic nu le-am putea motiva. Culori calde, culori reci, nuanțe, asocieri de culori, spunem că țin de gustul fiecăruia. Ei bine, nu e chiar așa. Chiar și culorile au propria lor psihologie, lucru despre care vă voi povesti mai pe larg în cele ce urmează.
Răspândite pretutindeni, culorile atrag, resping sau fac ca obiectul pe care-l îmbracă să fie ignorat. De câte ori nu ați văzut afișe în stații de tramvai, în culori țipătoare, fosforescente, care-ți provocau dureri de cap când încercai să le citești? Sau dimpotrivă, afișe care atrăgeau prin simplitatea lor? Un lucru trebuie știut, totuși: dincolo de percepția noastră asupra culorilor, sunt anumite nuanțe și asocieri cu încărcătură simbolică universală.
Tocmai pentru că toate culorile ne influențează alegerile, marile puteri comerciale și-au creat cu grijă logo-uri reprezentative care să aibă un aport, mai mic sau mai mare, în manipularea comportamentului consumatorilor. Astfel se face că vorbim despre psihologia culorilor în designul de logo.
Să luăm un exemplu simplu: McDonalds.
Galben: culoare deschisă, caldă, atrage atenția și dă senzația de căldură și bucurie. Simbolizează joaca, curiozitatea și pozitivismul.
Roșu: culoare puternică, stridentă care îți fură privirea și stârnește emoții puternice, cunoscută pentru efectul de a crește presiunea arterială dar și pentru a provoca foame.
Se cam leagă lucrurile, nu-i așa? Haideți să mai luăm un exemplu.
Albastrul este o culoare rece, care sugerează valori morale puternice. Printre atributele acestei culori se numără autoritatea, încrederea, demnitatea, loialitatea, puterea și succesul. Este una dintre cele mai populare culori in designul de logo, folosită adesea în designul de logo al companiilor Fortune 500, serviciilor medicale și guvernului.
Dar ce spuneți de gri? Griul nici măcar nu e culoare, veți spune. Ei bine…
Culoarea gri e o culoare rece, neutră-non-culoare, mai bine spus. Este folosită, de regulă, în asociere cu alte culori. Transmite eleganță, autoritate, respect, sobrietate. Desigur, atributele acestei culori se transferă brandului pe care îl „colorează”.
Un alt exemplu care vorbește de la sine:
Verdele, în esență, reprezintă viața și înnoirea. Este o culoare care sugerează armonia cu natura, sănătate și prospețime, fiind folosit adesea în designul de logo al companiilor cu specific ecologic sau bio.
Ultimul exemplu și cel mai sugestiv:
Culoarea maro sugerează simplitate, utilitate și căldură. Asociată cu culoarea galben, transmite mai mult decât atât: tradiție, seriozitate, bunăstare, profunzime. Este adesea folosit în designul de logo al firmelor de construcții sau avocatură.
Culoarea e una dintre cele mai puternici unelte de comunicare non-verbală de care se pot folosi designerii, transformând nuanța în mesaj plin de însemnătate. Când veți mai observa branduri cu logo-uri frumoase pe viitor, stați puțin și analizați atributele pe care le reprezintă. Vă va determina să vă gândiți de două ori înainte de a plăti pentru un produs sau serviciu.
Acest articol a fost scris de: Anna Maria