Omul de PR. Portret robot.

1

Blondă, 1, 70, decolteu generos, buzițe țuguiate şi foarte disponibilă. Cam asta ar fi imaginea omului de PR pentru foarte mulţi. Total eronat. Meseria de PR a trecut de la a fi adulată la a aluneca în dizgraţie, tocmai din cauză că prea puţini ştiu cu ce se mănâncă, sau cel puţin cu ce ar trebui să se mănânce.

Sunt multe fete dezorientate care au văzut doar prin filme cum e cu PR-ul şi cred că nu-ţi trebuie decât un zâmbet frumos şi un chirurg estetic generos ca să faci carieră în relaţii publice. Dar ăsta e un mit pe care îl vom demonta în cele ce urmează.

În primul rând, PR-ul nu e o meserie sexistă. Deci nu trebuie să fii femeie sau să-ţi schimbi sexul ca să faci PR. Ceea ce trebuie însă e să ai o anumită pregătire şi o anumită deschidere către lume. Să detaliez.

Pregătirea la care mă refer, din fericire (sau poate nu?) nu trebuie să fie cu necesitate una academică, încununată cu multe diplome şi atestate, aşa cum se poartă în ultima vreme. Experinţa arată că cei mai mulţi oameni de PR nu au făcut studii de profil, ci au fost mai degrabă autodidacţi şi au furat meserie de la alţii, pe care apoi au pus-o în practică până când le-a ieşit. Sunt o sumedenie de cărţi care pot fi consultate şi o mulţime de ONG-uri şi asociaţii studenţeşti în care să faci activităţi de voluntariat ca să te dumireşti cu ce se mănâncă relaţiile publice. Pentru că s-ar putea ca şocul să fie mare când o să îţi dai seama că ce spunea Dagenais nu prea coincide cu ce înseamnă PR-ul în viața de zi cu zi.

Apoi, trebuie să ştii să comunici. Nu ai ce căuta în meseria asta dacă eşti un introvertit şi un timid. Vorbeşte în oglindă până îţi place ce auzi, scrie până îţi place ce citeşti. Slujeşte gramatica şi respectă DEX-ul, pentru că nu îţi permiţi luxul de a comunica greşit atunci când nu te mai comunici (doar) pe tine! Şi mai presus de orice, socializează! PR-ul nu se va face niciodată din spatele biroului, aşa că trebuie să ştii ce şi cum să spui unor oameni extrem de diferiţi între ei. Trebuie să ştii când să taci şi când să zâmbeşti, când să lauzi şi când să dojeneşti. Şi nu, asta nu este linguşeală, ci este comunicare eficientă!

De aici decurg multe alte calităţi pe care trebuie să le ai ca om de PR, mult mai specifice, referitoare la tehnici concrete de relaţii publice, canale de comunicare şi tipuri de publicuri. Dar despre fiecare dintre acestea în articolele viitoare.

 

Acest articol a fost scris de: Corina Săftescu

http://corinasaftescu.com/

Tags: ,

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>