De la Fundraising la Friendraising

4

Companiile nu sunt singurele de pe piață care concurează, ci și ONG-urile. Ele sunt în competiţie pentru resurse materiale şi financiare, dar şi pentru suportul diferitelor categorii de public ţintă. În actualul context economic, pentru tot mai multe ONG-uri este vital să poată strânge fonduri astfel încât să îşi poată continua activitatea, să ajute constant persoanele care altfel nu ar putea supravieţui sau beneficia de un trai decent, să protejeze mediul sau animalele.

Strângerea de fonduri în România s-a confundat mult timp cu campaniile de ajutoare pentru oameni defavorizaţi, iar profesionalizarea acestui domeniu este încă la început de drum în ţara noastră. Succesul unui fundraiser profesionist nu are neapărat legătură cu tehnicile de vânzări sau negociere, ci mai degrabă cu structura sa umană și cu crearea de legături cu persoane din afara organizației.

La ce se referă conceptul de FriendRaising?

Conceptul de friendraising este o formă a fundraising-ului. Acesta implică o organizație sau o persoană, care urmărește anumite principii și anumiți pași pentru a stabili relații de prietenie cu o entitate. Prietenia legată este una legitimă indiferent de perspectivele financiare. Relația de prietenie este una durabilă, de pe urma căreia ambele părți au doar de câștigat, precum și comunitatea reprezentată.

Friendraising

Cuvântul “prieten” are într-un fel o altă conotație în lumea organizațiilor non-profit . Prieten a ajuns acea persoană care “ne dă bani”.

În viața de zi cu zi, nu ne iubim prietenii pentru că ne plătesc cheltuielie sau pentru că ne scot în oraș. Ei sunt cei care ne cunosc și care ne iubesc așa cum suntem, cei care sunt alături de noi și în vremuri bune și în vremuri rele. Dacă și în procesul de fundraising am avea prieteni adevărați în loc de simpli donatori, cât de mult s-ar simplifica lucrurile.

Prietenii organizației vor participa la activități în mod voluntar, vor crea diferite conexiuni cu mai multe categorii de public, vor da feedback și vor împărtăși înțelepciune în legătură cu diverse programe și misiuni ale organizației, și da, vor da și bani organizației.

Prietenii potriviţi îţi vor aduce resursele de care ai nevoie, vor pune umărul, alături de ţine, vor ajuta. Dar premisa este să fii transparent, sincer, să le fii prieten cu adevărat, să ţii legătură cu ei şi să-i motivezi să-ţi stea alături mult timp. Din păcate, nu multe organizaţii din România exersează acest concept,  în general ele nu ţin minte o persoană numai atât timp cât au interesul să-i ajute. 

În concluzie, când cerem bani, asta primim. Când căutăm prietenie și toate avantajele acesteia, vom primi tot ceea ce o prietenie poate oferi și ca bonus, acei prieteni oferă des și bani. La fel de important ca donațiile pe care le fac prietenii noștrii este că aceștia de multe ori ne “donează” idei, creativitate și feedback, care ne ușurează munca.

Crearea unor legături de prietenie este importantă atât în viața personală cât și în viața organizației, fiind o chestiune care poate fi abordată cu ușurință de fiecare membru al acesteia.

Dacă vreți să aflați mai multe despre acest subiect CLICK și veți găsi un articol care merită.

Sursa foto 1, foto 2

Sursă info: PR România.

Tags: , , , , ,

  1. Cristiana Ionescu

    buna seara,
    ma bucur ca v-a placut ideea si conceptul de friendraising pe care il promovez in Romania de foarte multi ani, De asemenea, ma bucura si faptul ca ati adaptat articolul aparut cu un titlu similar aici: http://pr-romania.ro/articole/ongpr/1234-de-la-fundraiser-la-friendraiser-de-vorba-cu-cristina-ionescu-director-dreamcatchers.html sau in parte pe blogul Dreamcatchers sau aici:http://dreamcatchersromania.wordpress.com/2012/02/02/anul-2012-va-fi-strategic-sau-nu-va-fi-deloc-un-articol-pentru-responsabilitatesociala-ro/.
    As aprecia ca atunci cand preluati idei, concepte sau adaptati paragrafe intregi dintr-un material sa indicati si sursa.

    Reply
  2. Mona Serbanescu

    Foarte interesanta ideea articolului! Marturisesc ca o aveam in minte, dar nu-i dadusem un nume. Aproape tot ce am realizat pentru organizatie a pornit de la “FriendRaising”. Chiar daca unii par a nu intelege principiul, cred ca este cea mai sigura abordare a vietii de organizatie si adezvoltarii acestela. Pentru viitorul apropiat doresc sa aplic mai atent formula, cu o tinta bine definita. Poate ne dati o mana de ajutor.
    Mona Serbanescu
    Scoala Anastasia Popescu
    Gradinitele Arc-en-Ciel

    Reply
  3. Andreea Ene

    La o scurta cautare pe wikipedia se gasesc urmatoarele informatii despre conceptul “friendraising”:
    Relationship fundraising (friendraising), which was characterized as a fundraising approach that centered around the development of a “unique and special relationship […] between a charity and its supporter” was first discussed in 1992 by Ken Burnett, who proposed that charitable institutions move towards dealing with donors as individuals, looking at their unique donations histories and motivations.
    In studiile de specialitate si in practica internationala acest concept este de mult folosit (sunt numeroase carti care dezvolta subiectul. un ex:http://www.amazon.com/FriendRaising-Community-Engagement-Strategies-Fundraising/dp/0971448205) .
    Faptul ca un concept preluat din afara este promovat pentru prima data intr-o tara/comunitate/etc. nu da dreptul de proprietate asupra lui.

    Reply
  4. Cristiana Ionescu

    @Andreea Ene, desigur ca nu termenul “friendraising” este cel purtator de drepturi de proprietate intelectuala si conexe, caci altfel avea in Romania simbolul “registered”. Drepturile se refera la paragrafele intregi copiate dintr-un material publicat deja, fara a indica sursa. Si asta incalca mai multe principii, atat etice, cat si legale. Sper ca am fost suficient de explicita si mai sper ca cei care se simt atrasi de o idee sau parte de material si vor s-o citeze, sa respecte autorul si sa indice sursa. Dupa mai multe emailuri, sursa materialului publicat anterior a fost introdusa, asa cum era corect si legal, pe site-ul acesta. Ma refer la PR-Romania. Multumesc!

    Reply

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>