Internetul – acest izvor nesecat de informații, branduri, gânduri, idei și pixeli, care mai de care mai interesante sau demne de a fi luate în seamă. Încercările unui brand de a-și revendica mai mult de 5 secunde de glorie în online sunt extensive și trebuie făcute cât mai strategic.
Un instrument interesant pentru a rămâne în mintea privitorilor și după ce aceștia au navigat spre apele altor website-uri îl constituie infograficul. Deși nu este (încă) definit în DEX, infograficul este o reprezentare vizuală a unor informații sau date, un fel de verișor evoluat al tabelelor și diagramelor, mai atractiv și mai complex din punct de vedere vizual și informațional. Acum, că am stabilit ce reprezintă aceste imagini simpatice, să vedem când, cum și de ce să le folosim.
Când?
Întrebarea este una extrem de pertinentă, mai ales având în vedere că infograficele nu sunt materiale ușor de realizat, iar persoana care se încumetă să le „deseneze” trebuie să aibă o viziune de ansamblu bine susținută de informații și documentare. Tocmai de aceea, eforturile depuse pentru a crea un infografic trebuie să aibă relevanță pentru brand și, bineînțeles, pentru public. Așadar, folosim infografice când:
– prezentăm concluzii ale unui studiu extensiv – având în vedere că aceste date pot fi plurivalente și, uneori, greu de parcurs, un infografic poate sintetiza într-un mod atrăgător aceste rezultate;
– explicăm funcționalitățile unui produs – în loc să povestim că butonul X poate să facă aceste 3 lucruri, poate fi mai „de efect” să stimulăm retinele privitorilor, care (ne) vor reține mai bine;
– facem comparații între mai multe concepte – a apărut acum ceva timp acest site, care compara două tendințe în design, combinând tehnici web cu cele de creare a infograficelor. Vorbim, însă, de design, deci comparația a fost făcută în așa fel încât să rămână bine întipărită în mintea privitorilor (și, de ce nu, să își amintească de ea după mai mult de un an);
– vrem să ieșim în evidență ca recrutori – anunțurile de joburi riscă, de multe ori, să respecte un model arhi-folosit (să nu îi spunem plictisitor) și, astfel, să nu sară în ochii celor care ar trebui să îl observe. Un infografic care descrie o poziția vacantă poate spune mai multe despre companie și despre jobul respectiv;
sau pur și simplu când vrem să transmitem o informație într-un mod mai simpatic.
Cum?
Deși există tool-uri online pentru crearea infograficelor, unele dintre ele chiar gratuite, ele nu reușesc mereu să se plieze pe orice brand sau pe orice destinație. De aceea, varianta cea mai sigură este de a apela la un designer care să aibă o minimă experiență cu acest gen de materiale vizuale. Totuși, munca noastră nu se termină aici – pentru ca designerul să realizeze un infografic reușit, are nevoie de:
– o carte a brandului (sau branding guidelines), astfel încât stilul abordat să păstreze consecvența mesajelor vizuale transmise până atunci;
– informații foarte clare, numerice unde este cazul, și aranjate într-o succesiune logică a lor.
Produsul final trebuie să nu fie prea aglomerat, să păstreze ordinea informațiilor și să fie cu adevărat o reprezentare grafică precisă a datelor.
De ce?
Motivația utilizării unui infografic trebuie să fie bine argumentată. Așa cum am precizat, acestea nu sunt instrumente „la-ndemână”, iar realizarea unui infografic bun necesită timp și resurse. Însă există motive întemeiate pentru care folosirea lor este extrem de benefică pentru un brand:
– sintetizează informații importante pentru public – este foarte posibil ca destinatarii unui mesaj să nu ajungă să îl citească din cauza formei sale, iar un exemplu foarte concludent este cel al ANAF, care a publicat un infografic pentru a ilustra „Procesul de selecție a persoanelor cu venituri mari care prezintă risc fiscal”. Și acum, sincer, ați fi ajuns să citiți această informație dacă era un .pdf cu bloc de text? Probabil că nu;
– este un material perfect de distribuit pe rețelele de socializare – fiind ființe preponderent vizuale (avem chiar și rețele sociale care funcționează doar stimulând acest coordonat), a avea în față o cantitate substanțială de informație prezentată drăgălaș ne face să apăsăm „Share” mult mai ușor;
– crește vizibilitatea brandului – odată cu distribuirea infograficului de către mai mulți utilizatori vine, evident, o creștere semnificativă a vizibilității brandului în mediul online.
Așadar, infograficul, această armă făurită cu grijă, este un instrument pe cât de complex, pe atât de folositor în strategia de comunicare a unui brand, produs, eveniment.
Vouă ce infografice v-au captat atenția în ultima vreme?
Fotografia 1 și 2 cu licenţă specială, obţinută în urma unui parteneriat cu Shutterstock.
Acest articol a fost scris de Alexandra Dragoș