Vreau blog! Ce platformă aleg?

2

Dacă vrei să te alături unei comunităţi de peste 80.000 de bloggeri români (găsiţi mai multe cifre despre starea blogosferei româneşti pe ZElist), înainte de toate, trebuie să iei în considerare platforma de blogging pe care vei deschide blogul tău. În acest articol vă voi povesti despre cinci platforme de blogging cărora trebuie să le acordăm atenţie, dacă cochetăm cu ideea deschiderii unui blog.

Ce platformă aleg dacă vreau să îmi deschid un blog în aprilie 2014?

shutterstock_101774389

Pentru că au o prezenţă îndelungată în online şi pentru că, probabil, chiar blogurile pe care le citim frecvent sunt deschise pe aceste platforme, vom pune WordPress şi Blogger (.blogspot) în capul listei.

WordPress este o platformă folosită de aproximativ 19% dintre site-urile de internet existente. Creată în 2003 ca o platformă pentru blogging, ea s-a dezvoltat fulminant  şi acum îţi serveşte pentru tot ce ţi-ai putea imagina să faci cu ea: blog, site-uri elaborate, magazin online sau forum. Mai mult, statisticile WordPress arată că peste 65% dintre utilizatori folosesc platforma ca CMS (content management system) –  interfaţă  de administrare a conţinutului şi nu ca simplu blog, cum a fost menit site-ul. WordPress îţi oferă un pachet gratuit care îţi asigură un domeniu propriu cu terminaţia .wordpress.com şi ai asiguraţi 3 GB de spaţiu. Pentru pachetul premium de 99 $/an poţi alege propriul tău domeniu, ai 13 GB de spaţiu şi nu sunt afişate reclame. Platforma îţi asigură accesul la un magazin cu numeroase plug-in-uri şi teme gratuite, vizualizare optimizată pe terminale mobile, meniu în limba română şi o comunitate numeroasă de bloggeri. Dacă ai deja un domeniu poţi să descarci gratuit sistemul de pe wordpress.org şi să ţi-l instalezi ca CMS pentru administrarea conţinutului.

Blogger este o platformă gratuită apărută în 1999, care a fost cumpărată şi dezvoltată mai departe de Google începând din 2003. La fel ca WordPress, îţi oferă un domeniu de tipul numele-tău.blogspot.com, spaţiu destul pentru conţinut, teme gratuite, widget-uri utile, statistici pentru trafic, posibilitatea de a optimiza site-ul pentru smartphone-uri şi tablete şi o aplicaţie dedicată pentru publicare în Google Play şi App Store.

Tumblr este o platformă de microblogging fondată în 2007 de David Karp. În iunie 2013, platforma pe care s-au deschis până acum aproape 180 de milioane de bloguri, a fost cumpărată de către Yahoo pentru 1.1 miliarde de dolari. Tumblr s-a poziţionat încă de la început ca o reţea care facilitează distribuirea rapidă de fotografii, conţinut video, citate (sub formă de GIF-uri sau meme), link-uri şi muzică.

Utilizatorii de Tumblr au un dashboard unde apar update-urile tuturor celor cărora le-au dat follow. Ei pot să aprecieze postarea respectivă sau să-i dea Reblog, astfel acea postare va ajunge să fie publicată şi pe blogul respectivului utilizator.

Tumblr este o reţea a artelor vizuale în special, astfel că cele mai reuşite imagini sunt redistribuite iar bloggerii se mândresc cu numărul de „reblogs” şi „likes”, cumulate ca „notes”. Traficul blogului este adus în cea mai mare parte din distribuirile între conturi dar şi datorită tag-urilor cu care poţi descrie conţinutul postat (există şi un director de tag-uri). Cea mai uşoară metodă să descoperi bloguri noi pe Tumblr este să vizitezi blogurile celor care ţi-au redistribuit conţinutul pe care l-ai postat sau a celor care ţi l-au apreciat. Are o interfaţa intuitivă foarte uşor de folosit, poţi posta din browser, telefon sau e-mail, oferă statistici pentru postări, iar comentariile pot fi implementate printr-un widget. Am găsit o comunitate românească destul de numeroasă pe Facebook unde utilizatorii de Tumblr îşi promovează noile bloguri şi postările. Grupul cu peste 21.000 de membri poate fi vizitat aici. Puteţi să începeţi să exploraţi de aici!

Mai departe voi prezenta două platforme de blogging mai noi, care au foarte mult potenţial să fie folosite de un număr tot mai mare de internauţi.

Ghostthe next big thing în materie de blogging?

Descrisă ca frumoasă, minimalistă, accesibilă şi elegantă, această platformă de blogging a apărut în octombrie 2013 în urma unei campanii desfăşurate pe site-ul de fundraising Kickstarter. Proiectul s-a bucurat de o mare vizibilitate şi a strâns mult mai mulţi bani decât şi-a propus echipa de dezvoltatori. Pe Kickstarter, suma investită în proiect este aproape să atingă 200.000 de lire sterline, cu 175.000 mai mult decât şi-au propus ei să obţină. Cele 25.000 de lire pe care le-au cerut au fost obţinute în 11 ore şi 56 de minute. Echipa Ghost este hotărâtă să rămână o organizaţie non-profit şi în viitor, iar acest surplus de bani va fi folosit pentru angajarea de programatori care să lucreze la dezvoltarea proiectului.

Ghost readuce simplitatea în acest domeniu, îţi facilitează publicarea conţinutului direct, te lasă să te concentrezi pe idee şi pe mesajul pe care vrei să-l transmiţi. Pentru a nu obliga utilizatorii să tot revină la tastatură din 20 în 20 de secunde au introdus un limbaj de editare foarte simplu care permite formatarea textului în timpul scrierii, cu ajutorul unor simboluri. Aceste simboluri te ajută să adaugi uşor şi rapid link-uri, imagini şi clipuri video, citate, liste, titluri şi subtitluri. De exemplu, dacă scriem „(image)” se va încărca automat un image uploader  în acel spaţiu, sau dacă punem o steluţă (*) în faţa unui cuvânt se va transforma în bullet, parte a unei liste, iar dacă punem două  steluţe textul acela va avea o dimensiune mai mare şi va fi o scurtătură pentru subtitluri.

Este interesant că la Ghost lipseşte secţiunea de comentarii nativă, dar în schimb poate fi integrat un serviciu specializat de comentarii, ca al celor de la Disqus, de exemplu. Până la urmă discuţiile pe marginea conţinutului se pot muta foarte uşor şi pe reţelele de socializare, deoarece oricum le folosim ca mijloc de promovare pentru conţinutul generat de noi.

Pentru că este o platformă open source, gratuită şi customizabilă, se poate descărca software-ul Ghost şi mai apoi instala pe hosting-ul pe care avem site-ul (la fel ca la WordPress) sau putem să folosim software-ul pe site-ul lor cu un abonament lunar pentru hosting.

Vă sugerez să ne uităm la cei de la [e-spres-oh], o companie de digital development din Timişoara, care şi-au deschis un blog pe această platformă. Blogul arată foarte bine şi dovedeşte că Ghost poate fi folosit şi ca un newsroom pentru companii. Vă îndemn să vizitaţi următoarele link-uri ca să descoperiţi mai multe informaţii despre Ghost: prezentarea proiectului pe Kickstarter, un site how-to şi forumul Ghost.

Medium– comunitatea cititorilor şi scriitorilor

Evan Williams, co-fondator al Blogger (pe care l-au vândut în 2003 către Google) şi Twitter, a lansat start up-ul Medium în 2012, într-o încercare de a determina cum vor scrie oamenii în viitor, cum va arăta jurnalismul şi cum va circula informaţia în mediul online. El crede că a face blogging nu înseamnă să stai pe o insulă, izolat, într-un ocean imens de site-uri şi domenii. Pe Medium nu mai eşti singur, scrii lângă şi împreună cu alţi oameni, ideile şi postările se leagă între ele şi astfel ele devin mai valoroase.

Deocamdată, conţinutul de pe site, în mare parte, este scris de vorbitorii de limbă engleză, există şi câteva comunităţi, tot mai numeroase, ale vorbitorilor de alte limbi de circulaţie internaţională. Articole în limba română şi despre România am găsit doar câteva, dar pentru cei care stăpânesc limba engleză este o platformă unde pot beneficia de o audienţă uriaşă imediat, la fiecare postare, indiferent de frecvenţa postărilor. Probabil în timp, după ce Medium va creşte şi mai mult, se va forma o comunitate a scriitorilor români şi atunci vom putea scrie în limba maternă.

Dacă ne facem cont pe Medium vom avea dublă calitate, de scriitor şi de cititor. După ce scriem primul articol îl vom încadra într-o anumită colecţie. Ce presupune asta? Căutăm după cuvinte cheie o colecţie care se potriveşte cu tema articolului nostru şi îl vom adăuga acolo, urmând ca editorul acelei colecţii să aprobe sau nu ca articolul nostru să facă parte din acea listă tematică. Dacă scriem un articol despre blogging, vom căuta colecţia cu acelaşi nume sau vom căuta „content”, „writing” sau alte cuvinte cheie, vom da submit şi vom aştepta ca editorul acelei colecţii să ne aprobe sau să ne respingă articolul. În cazul în care o aprobă, postarea este vizibilă pentru toţi cei care urmăresc acea colecţie. Sunt colecţii foarte populare, cu zeci de mii de followers sau altele cu doar câteva sute, dar ele sunt foarte bine structurate şi nişate în funcţie de tema articolelor.

La postările de pe Medium cititorii nu pot să lase comentarii, dar pot să lase notiţe în dreptul fiecărui paragraf din articol şi autorul decide dacă le face publice sau le şterge sau ai opţiunea să nu permiţi nimănui să le lase. Dacă cititorul este mulţumit de articolul tău poate selecta butonul „Recommend” şi acesta va deveni imediat mai popular printre articolele din categorie sau va ajunge în top 100 al lunii. De asemenea, utilizatorii pot să sugereze la final un articol pe aceeaşi temă.

Evan Williams a observat că e foarte important ca informaţia publicată care apare pe internet trebuie să fie filtrată şi promovată în funcţie de interesele cititorilor. Astfel Medium foloseşte atât algoritmi cât şi o analiză editorială făcută de nişte curatori pentru a face cât mai vizibil conţinutul relevant şi de calitate pe care îl postează fie scriitorii profesionişti sau amatori. Este de precizat că Medium angajează jurnalişti pentru a scrie materiale foarte bine documentate şi de calitate pentru a îmbogăţi site-ul şi pentru a păstra standardele înalte. Platforma combină selecţia făcută de editori, o metodă specifică perioadei pre-online, când apăreau numai cele mai bune articole, cu noul mers al lucrurilor, când oricine poate posta orice online.

Deocamdată, Medium nu produce bani pentru fondator, nu afişează reclame şi nici nu trebuie să plăteşti ca să vezi conţinutul. Este totuşi în lucru un paywall unde va fi afişat conţinut exclusiv, atent selecţionat. Dezvoltatorii proiectului sunt foarte optimişti deoarece în februarie 2014 au ajuns să aibă deja peste 13 milioane de vizitatori unici pe lună. Putem spune că Medium este binevenit în această perioadă în care facem schimb de informaţii online fără nici un efort, deoarece garantează un anumit grad de calitate şi profunzime al conţinutului şi încurajează ideile provocatoare şi constructive. Puteţi explora home page-ul lor pentru mai multe informaţii despre proiect şi vă puteţi face un cont pentru a vă putea implica în discuţiile pe marginea articolelor, dar şi pentru a face parte dintre primii autori de articole în limba română. Vă mai dau un link spre un articol cu o listă a celor mai populare colecţii de pe Medium, la care puteţi să daţi follow, după ce vă faceţi contul.

Aş vrea să construim împreună concluzia acestui articol şi aştept întrebările şi părerile voastre despre subiectul acestui articol şi observaţiile voastre despre avantajele şi dezavantajele platformelor menţionate.

Fotografie cu licenţă specială, obţinută în urma unui parteneriat cu Shutterstock.

Tags: , , , , ,

  1. Tim

    Eu am ghost, pe un desktop-ul meu de acasa, self hosted just for fun… E mai bun si se incarca mai rapid fata de wordpress.

    Reply

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>