Twitter sau Facebook?

3

3 ani, două luni şi o zi i-au fost necesari reţelei sociale Twitter pentru a ajunge la primul miliard de tweet-uri. Astăzi, 340. 000 000 de tweet-uri sunt date zilnic de cei peste 200. 000 000 de utilizatori. O statistică impresionantă, care a transformat „SMS-ul Internetului” într-un vector de informare „in real time” şi o comunitate bine conturată.

Cu toate acestea, „ciripitul” de peste hotare are un impact mai mic  în Romania. Pentru segmentul B2C nu este foarte dezvoltat, iar pentru B2B este recomandat doar in anumite sectoare de activitate.

Explicaţiile sunt multiple, cele mai multe atrăgând atenţia asupra diferenţelor funcţionale dintre Twitter şi Facebook: numărul mic de caractere al postărilor, durata  scurtă a tweet-urilor, concentrarea pe domenii de activitate şi mai puţin pe comunităţi, aplicaţiile mobile destul de timide etc.

Twitter reprezintă o reţea socială de tip “PR”, care se axează pe transmitere de conţinut neutru-informativ în timp real şi interconectare a utilizatorilor pe domenii de activitate şi interese. În acest fel, se stabileşte o conexiune detaşată, al cărei scop este acela de a urmări subiecte importante, oameni şi conversaţii relevante.

Spre deosebire de Twitter, Facebook poate fi considerată o reţea socială de tip “HR”, pentru că se bazează mai degrabă pe  pe constituirea unei comunităţi. Aşa cum resursele umane stabilesc echipe de lucru în funcţie de profilul psihologic şi compatibilitatea membrilor, la fel şi Facebook reuneşte oameni care au ceva în comun: prieteni, colegi, foşti colegi, membrii ai familiei, simple cunoştinţe sau oameni noi. În plus, asemenea team building-urilor organizate pe departamente, oamenii aderă la grupuri de interese pentru a schimba impresii, informaţii şi a se cunoaşte mai bine.

Tonul şi stilul de adresare sunt diferite. Asemenea unui „ciripit”, pe Twitter se comunică mult mai concis decat pe Facebook. Pentru că “O fotografie face cat o mie de cuvinte”, iar Facebook este, din punct de vedere etimologic, un „album foto”, se preferă o comunicare mult mai informală şi emoţională pe această reţea socială.

Pe de altă parte, tweet-urile sunt „aici” şi „acum”, în timp ce postările se îndreaptă spre ”oriunde” şi „oricând”. În plus, preluând mult din structura “ştirilor pe scurt”, conţinutul de pe Twitter este unul de factură “info-tainment”, în timp ce postările degajate şi haioase de Facebook au o latură de “entertainment”.

Profilul de utilizator pe care îl regăsim pe cele două reţele este şi el destul de diferit. Fiind nişat pe micro-ştiri şi noutăţi, Twitter are un target r(el)aţional, care aderă la un grup  printr-o comunicare proiectivă: să se informeze, să fie la curent cu  noutăţile şi să afle despre persoanele de interes. Utlizatorul Facebook exprimă mai degrabă pasiunii, aprecieri subiective, printr-o comunicare mai degrabă sugestivă.

Cu mici fluctuaţii, domeniile de activitate cele mai active pe Twitter sunt: media, PR, marketing, web design & development, software, advertising (Ro Twitter Survey). O posibilă explicaţie constă în faptul că aceste domenii sunt cel mai deschise la propagarea si receptarea informaţiei, iar scopul nu este neapărat acela de a crea şi creşte o comunitate, ci de a dezvolta un cadru informativ pentru publicurile cointeresate.

Voi ce reţea socială preferaţi?

  1. Leonard Ciui

    1. twitter are utilizatori mult prea putini in Romania si este foarte greu sa aduni followeri in jurul tau, ceea ce te face sa vorbesti de unul singur intr-o camera goala :)
    2. de cealalta parte, facebook are “calitatea” de a dispersa continutul postat mult mai bine, dar, la fel, de multe ori continutul tau are prea putin engagement din partea audientei, ceea ce te face sa vorbesti de unul singur intr-o camera plina de potentiala audienta :)
    3. ideea ar fi ca utilizezi reteaua care se potriveste cel mai bine cu profilul tau de activitate si care il pune in lumina cel mai bine. Pentru mine lucrul asta e realizat mai eficient de ceva care se bazeaza mai mult pe vizual, cum este facebook :)

    Reply
  2. Poliana

    @Leonard: Observatia dumneavoastra este foarte buna, dar luati in calcul un singur criteriu de comparare a celor doua retele sociale: diferentierea cantitativa (numarul de followeri pe Twitter, respectiv numarul celor care dezvolta o relatie cu brandul pe Facebook prin cei 3 deja binecunoscuti indicatori: Like, Comment, Share).

    De aceea, atunci cand comparam cele doua retele sociale, as inlocui metafora “casa goala/ casa plina” cu “brandul sfiinteste locul”. Cred ca engagementul (real) al unei pagini de Facebook este dat de rezultate cuantificabile.

    In opinia mea, 1.000 de like-uri, comment-uri si share-uri la postari nerelevante pentru un brand (celebrele poze cu pisici, imagini cu mancare sau destinatii de vis etc) au o rata de engagement real mai mica sau cel mult asemanatoare cu interactiunea a 10 followeri pe contul de Twitter din mai multe motive:

    1.“O fotografie face cat o mie de cuvinte”, iar impactul emotional al unei imagini (pozele cu pisici, cu copii etc) este retinut mai usor decat mesajul anexat acesteia de catre brand (si care ar trebui sa capteze atentia liker-ului);

    2. Absenta logo-ului brandului de pe fotografie, precum si vechea optiune de debifare a “via”, duc la pierderea urmei celui care a postat mesajul de-a lungul repetatelor share-uri;

    3.“Call to action”. De exemplu, postarea de ieri dimineata a unei pagini de companie: “Like daca ai facut castele de nisip cu copilul tau si Share daca vei face vara aceasta” este irelevanta atata timp cat nu determina distribuirea unui mesaj propriu (despre un produs, un concurs), nu trimite pe Landing Page-ul unei campanii, unei promotii, ori nu are rolul de a genera lead-uri sau trafic pe site;

    4. Sectorul de activitate al brandului;

    5. Notorietatea brandului sau absenta acesteia;

    6. Tipul de stakeholderi: pe Facebook sunt luati in calcul mai degraba clientii finali, in timp ce pe Twitter brandurile comunica si cu alte categorii de public co-interesat;

    7. Efectul “Hiding”. Se vorbeste mai putin la noi despre el, insa in presa din afara am vazut discutii din ce in ce mai numeroase cu privire la ascunderea postarilor care devin prea agresive sau care pe care utlizatorul le crede irelevante in news feed.

    P.S: Sunt de accord cu faptul ca trebuie sa folosesti reteaua sociala care se potriveste cel mai bine profilului de activitate :)

    Reply
  3. alisa zacrjewski

    sunt necajita . Pe facebook hobiul meu de a-mi strange poze si a le aranja frumos in albume s-a dus pe apa sambetei , acum nu stiu cine a avut ideea de a nu mai avea imagini in patrate ci “natur” , iar asta ne-a stricat – mie si prietenilor placearea de a ne admira rezultatele eforturilor de a avea la ce ne uita . Acum dau din colt in colt , trec pe twitter , dar nu stiu daca va fi bine , e ceva nou pentru mine

    Reply

Leave a Reply to Poliana

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>