Topul dezastrelor în relații publice pentru 2012

4

Una dintre cele mai populare zicale românești ne îndeamnă să învățăm din greșeli. Doar că atunci când vorbim de relații publice greșelile pot fi foarte costisitoare. De aceea învățăm metode de prevenirea a crizei, soluții pentru gestionarea unei crize, știm totul despre strategii și tactici de comunicare, însă practica e mereu mai grea decât teoria. Nu există mixul perfect de marketing, nici planul de comunicare fără cusur, dar există soluții pentru fiecare situație. Problema este că nu le alegem noi pe cele potrivite.  De aceea astăzi vom încerca să învățăm din greșelile altora:

Atacurile hashtag-urilor

O practică destul de populară în 2012 a fost refolosirea hashtag-urilor cu alte scopuri decât cele inițiale. Unul dintre cele mai relevante cazuri în această direcție a fost cel al companiei McDonald’s cu hashtag-ul  #McDStories, unde consumatorii erau încurajați să împătășească experiențele lor cu lanțul de restaurante fast-food. Ceea ce nu au prevăzut a fost că, deși a fost foarte folosit, publicul relata povești negative la adresa companiei. Chiar dacă au reacționat relativ repede, pe Twitter erau înregistrate  72,288 de mențiuni în ziua în care hashtag-ul a fost lansat. McDonald’s nu au fost singura victimă a unor astfel de răsturnări de situație, pe listă mai pot fi adăugate și Newsweeks, Casa Albă sau Starbucks.2-mcdonalds-mcdstories-twitter-campaign-gets-out-of-control

Cazul Lance Armstrong

Un caz concret că în relații publice “NO Comment” nu funcționează cu ne-am dori. Lance Armstrong este unul dintre cei mai cunoscuți și mediatizați sportivi din Tour de France datorită acuzațiilor de dopaj. Dincolo de toate criticile, Armstrong a reușit să treacă de toate testele anti-doping  și își sunținea nevinovăția foarte bine atât la interviuri cât și prin social-media. Situația s-a schimbat în momentul în care Agenția  Anti-Doping a Statelor Unite ale Americii (USADA) a întocmit un raport detaliat care aducea acuzații foarte grave la adresa lui Armstrong, iar reacția acestuia a fost tăcere. A refuzat să se mai apere deși a declarant inițial că este nevinovat. Cazul s-a soluționat cu excluderea  acestuia din competiția Tour de France. Deși a pornit bine la luptă și specialiștii în relații publice îl dădeau ca exemplu, ultima sa mișcare a fost una cu totul greșită.

Uraganul Sandy și dezastrul din social media

Nu orice eveniment este un motiv de promovare , mesajele pe care le transmitem către public trebuie să reflecte imaginea de brand. Iar atunci când o companie încercă să profite de pe urma unei catastrofe pentru a-și promova produsele, mesajul transmis nu reflectă prea bine acestă imagine. În cele 36 de ore de panică în care urgananul amenința SUA, câteva companii mari au decis să integreze evenimentul în strategia de comunicare. Deși am mai scris pe blog despre acest caz nefericit, nu puteam să nu îl include în această listă. Este un exemplu grăitor de ”așa nu”.

Eșecul Apple Maps

Deși Apple nu prea a făcut gafe mari în promovarea produselor sale, fapt pentru care este și lider de piață, în 2012 u reușit să ne ofere și un exemplu negativ. După ce a retras în septembrie Google Maps din aplicațiile incluse în iPhone, a lansat propria aplicație de hărți. Problema a fost că aplicația nu funcționa, avea erori și îi lipseau foarte multe aspecte din configurație. Drept urmare, CEO-ul  Tim Cook, nu doar că a fost nevoit să ofere public scuze și să retragă aplicația de pe piață, ci a oferit și promovare gratuită competitorilor, fiind us în situația de a menționa alternativele cele mai bune pentru utilizatorii iPhone (Bing, MapQuest, sau site-urile Nokia și Google). A fost o mișcare care a surprins publicul larg. Un produs nu trebuie lansat niciodată dacă nu se ridică la standardele impuse de competiție, altfel el nu va supraviețui.

 

De urmărit în acest sens ar mai fi campania electorală din SUA (detalii AICI), cazul Pink Slime din SUA (detalii AICI),  faimoasele probleme legate de siguranța mâncării (detalii AICI).

Voi ce alte situații dezastruoase din relații publice ați observant în 2012?

 

Sursa: 1, 2, 3

Sursă foto: photo1, photo2,3

 

 

  1. C

    Am citit despre aceste cazuri pe numeroase site-uri. Ar fi fost mai interesant daca ai fi scris depre cazuri din Romania.

    Reply

Leave a Reply to C

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>