Storytelling sau povestea unui brand

0

Tehnica de storytelling a intrat cu adevărat în aria de interes a brandurilor de pe piață de puțin timp, însă, poveștile au fost folosite în viața noastră de zi cu zi, de mii de ani. Într-o eră a vitezei, vom observa că puțini dintre consumatori au timp să vizualizeze sau să citească mesajele care sunt gândite ca reclame sau promovări directe ale unui produs. Pe de altă parte, puși în fața unei povești care îi emoționează, îi amuză și de cele mai multe ori îi implică direct, majoritatea dintre ei își vor găsi și 30 de minute pentru a asculta mesajul și a se deschide în fața companiei care îl transmite.

Pentru a crea totuși o poveste de succes nu trebuie doar să ieșim în evidență sau să facem ceva șocant pentru a atrage consumatorul. Storrytelling-ul înseamnă în primul rând prezența unor valori, personaje și idei de care clienților să le pese suficient pentru a lua ulterior decizia de a cumpăra produsul. Astfel, istorisirea creată nu este doar despre ceea ce le spunem oamenilor, ci despre ceea ce ajung ei să creadă în urma tuturor semnalelor pe care un brand le transmite (modul în care interacționează cu clienții, promovarea folosită, imaginea în social media, comportamentul în situații de criză etc). Practic, povestea este o imagine formată din fapte, sentimente și interpretări care de multe ori nu este spusă doar de companie.

shutterstock_115773445

Întrebarea firească despre succesul acestei tehnici este de ce reușeste să atragă atât de ușor atenția consumatorilor, care în prezent sunt bombardați cu zeci de reclame în doar câteva secunde? Răspunsul simplu la această întrebare este că storytelling-ul oferă practic o conexiune umană între consumatori și brand.

Povestea oferă oportunitatea clienților să împărtășească ceea ce trăiesc prin intermediul unei reclame văzute la televizor sau pe internet ca o parte din experiența lor proprie, din identitatea lor, statutul social sau idealurile pe care le au. Cu ajutorul acestei tehnici, consumatorii se pot regăsi în personajele din fața lor, se pot apropia de brandul respectiv, apreciindu-l pentru anumite caracteristici care nu au legătură cu funcționalitatea sau prețul produselor pe care acesta le oferă.

Chiar dacă a scrie o poveste pare ușor, mai ales dacă ne amintim de cele din copilărie de care mulți dintre noi suntem încă legați, a folosi cu succes această tehnică necesită respectarea anumitor principii. În primul rând, pentru a trece testul timpului, povestea trebuie să prezinte o imagine consistentă cu cea a brandului. Dacă alegem să creăm o imagine foarte diferită de cea existentă, e ca și cum am începe de la zero construirea ei, așa că soluția cea mai bună este să ne gândim mereu la misiunea și valorile deja existente și să construim povești pornind de la acestea.

O altă strategie de care trebuie să ținem cont când folosim tehnica de storytelling pentru a promova un brand este să prezentăm totul cu onestitate și transparență. Chiar dacă creăm o poveste și aici vor interveni și multe elemente de ficțiune, nu trebuie să uităm că valorile ilustrate trebuie să reprezinte realitatea companiei respective, a produselor și a industriei din care acestea fac parte. Mai mult decât atât, poveștile de succes au avut mereu personalitate, fie ea cea scriitorului sau a brandului în sine. Prin urmare, ele nu trebuie să fie clișeice, ci trebuie să prezinte o viziune unică asupra unei anumite situații.

O altă caracteristică importantă de care trebuie să ținem cont este reprezentată de prezența personajelor. După cum precizam și mai devreme, consumatorii vor să se identifice cu povestea prezentată, să simtă că pot face parte din ea. Astfel, personajele pe care alegem să le creăm trebuie să fie unele de care publicul să se poată lega emoțional astfel încât să își dorească să le imite acțiunile sau comportamentul. Structura poveștii din care acestea fac parte ar trebui să cuprindă de asemenea un început, o parte de mijloc și o încheiere.

La începutul unei istorisiri trebuie să se prezinte personajele și cadrul în care au loc întâmplările, pentru ca în partea de mijloc să apară situația de conflict sau problema personajului principal. Sfârșitul poate fi abordat fie rezolvând problema prezentată la început, fie identificând o soluție care se poate aplica într-o viitoare poveste, fie lăsând sfârșitul oarecum la imaginația consumatorului, totul în funcție de valorile și modul în care brandul implicat a fost portretizat până în prezent.

Este clar că metoda storrytelling-ului a fost deja folosită de câteva branduri care au reușit să creeze povești de succes prin intermediul campaniilor pe care le-au implementat. Un exemplu este cel al Lego Story, care se folosesc în narațiunea lor de prezența unor caractere animate. Clipul de promovare prezintă istoria companiei de la originile ei din 1932 și oferă consumatorilor atât perspectiva fondatorului Ole Kirk Christiansen, cât și a valorilor și principiilor pe care el a construit acest business. Prin povestea prezentată în fața potențialilor clienți ei își conturează o imagine a unei firmei interesate constant de educația și distracția copiilor, ajutând publicul de toate vârstele să rezoneze astfel cu misiunea și evoluția companiei pe parcursul anilor.

Un alt exemplu este cel al brandului Oreo, care a lansat reclama Oreo Wonderfilled, pe o melodie a formației Owl City. Compania a ales să portretizeze narațiunea celor trei purceluși și a altor povestiri celebre, încercând să arate cum mânâncă personajele negative un Oreo. În această reclamă, aceștia sunt prezentați într-o lumină mult mai pozitivă, iar mesajul companiei este faptul că produsul lor face viața mai frumoasă, mai distractivă și mai prietenoasă pentru oricine.

Prin urmare, după cum putem observa și în cadrul exemplelor prezentate, storrytelling-ul a început să fie folosit de multe companii, iar altele acum își creează primele povești cu care să își atragă consumatorii. Totuși, diferența dintre simplele narațiuni și cele de succes va fi făcută de inventivitatea cu care fiecare brand își va îmbina valorile cu spiritul creativ, de capacitatea de a aplica povestea spusă în toate ariile de interacțiune cu clienții și de abilitatea poveștii prezentate de a transcede dincolo de ecrane și de a forma o conexiune reală și umană cu clienții săi. În final, consumatorii vor fi cuceriți de brandurile a căror povestea reușeste să se lege cel mai mult de experiența lor de viață și de ce nu, de copilărie, căci, după cum spunea scriitoarea Ursula K. Le Guin, adultul creativ este copilul care a reușit să supraviețuiască.

susă 1| sursă 2| sursă 3

Fotografii 1 şi 2 cu licenţă specială, obţinută în urma unui parteneriat cu Shutterstock.

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>