Profilul cumpărătorului online în România

2

Ieri și azi (8-9 februarie 2012), la Timişoara, are loc ecomTIM, eveniment dedicat comerţului şi marketingului online.

Ediţia din acest an a ecomTIM a adus la Timişoara lideri mondiali în online şi specialişti care au dezvăluit tendinţele din comerţul electronic, împreună cu cele mai noi strategii de marketing online pentru a obţine succesul în 2012. Aproximativ 200 de participanţi interesați de comerțul online au fost prezenți ieri la conferință, urmând să revină azi pentru workshop-urile oferite de organizatori.

În cadrul conferinței de ieri au fost prezentate în premieră rezultatele “studiului despre barierele de achiziţie online a produselor şi serviciilor în România”, studiu derulat de Daedalus Millward Brown la iniţiativa 2Parale, Internet Corp şi a The Geeks, parte a grupului Leo Burnett. Studiul s-a desfăşurat în perioada noiembrie 2011 – ianuarie 2012.

Scopul acestuia este identificarea motivelor pentru care o parte dintre români sunt reticenţi în ceea ce priveşte comerţul online, dar şi a diferenţelor dintre cei care fac achizţii de pe internet şi cei care nu au încercat încă această metodă.

Aflăm astfel că 6 din 10 români care cumpară în mod frecvent produse şi servicii online evită cumpararea produselor si serviciilor de pe site-uri care nu prezintă încredere. Motivele? Designul, comentarile altor clienţi, prezentarea produselor dintr-un magazin online pot duce la sporirea neîncrederii faţă de comerţul online. De asemenea, cei care au renunţat la acest tip de comerţ sau nu l-au practicat niciodată, afirmă că neîncrederea faţă de plata on-line şi taxele mari de livrare sunt motivele care împiedică acest tip de achiziţii.

Totodată, 19,2% dintre cei care au renunţat să mai cumpere servicii sau produse online, au avut experienţe negative sau cunosc pe pe cineva care a avut o astfel de experienţă. Experienţele negative se pot concretiza prin: diferenţele dintre produsul comandat şi cel livrat, deteriorarea produselor pe drum sau calitatea slabă a produselor livrate.

Conform spuselor lui Dorin Boerescu, CEO 2Parale, comerţul online traversează o perioadă de ascensiune în România, însa magazinele on-line trebuie să se implice mai mult în promovare: atât a produselor şi a prezentării acestora, cât şi a modalităţilor de plată permise şi a drepturilor cumpărătorilor .

Motivele principale pentru care se cumpară online în România sunt legate de confortul pe care aceasta metodă o reprezintă:

• livrarea la domiciliu (79,9%)

• posibilitatea de a achiziţiona produsul sau serviciul la orice oră ( 72,1%)

• câştigul de timp (69,8%)

• posibilitatea de a returna produsul fără nici un fel de justificare ( 34,1%)

 

PLATA ONLINE

Tot conform studiului realizat, aflăm că 8 din 10 persoane care cumpără online plătesc la livrarea coletului. Partea interesantă este că aproximativ jumatate dintre cei care nu cumpără online ştiu despre aceasta modalitate de plată. În schimb, marea majoritate a acestora cunosc doar existenţa plăţii cu cardul sau a transferului bancar.

Conform explicaţiilor oferite de Daniel Enescu, Preşedinte al Daedalus Group, plata cu cardul este un fel de “călcâi a lui Ahile” pentru vânzările online din România. Deşi puţini dintre respondenţi au trecut prin vreo experienţă negativă în ceea ce priveste plata cu cardul sau cunosc pe cineva care să fi trecut, există o lipsă cronică de încredere in ceea ce priveşte folosirea acestei medode de plată. Îndepărtearea acestor temeri ar putea aduce o creştere spectaculoasă a interesului românilor pentru comerţul online.

 CINE CUMPARĂ ONLINE?

Studiul arată că una din 6 persoane cu vărsta cuprinsă între 18-65 de ani, din mediul urban a facut cel puţin o plată online în 2011.

Raportându-ne la utilizatorii de internet se poate observa că cei care fac achiziţii online sunt într-o proporţie uşor mai mare bărbaţi, cu educaţie superioară, vârsta medie (25-44 ani) şi venituri personale mai mari.

“Studiul despre barierele de achiziţie online a produselor şi serviciilor în România” a fost realizat în perioada noiembrie 2011 – ianuarie 2012 pe un panel de 1.550 de respondenţi din mediul urban şi rural, reprezentativi pentru populaţia online din România. Datele au fost ulterior ponderate la populaţia utilizatorilor de internet din România.

Pe baza rezultatelor acestui studiu, agenţia The Geeks şi 2Parale vor concepe şi derula în perioada martie – iunie 2012 o campanie de susţinere a comerţului online şi de promovare a avantajelor acestui domeniu, care are ca scop familiarizarea românilor cu comerţul online.

Acest articol este scris de Alina Alexandra Ghenciu. Mai multe detalii despre autoare găsiți pe blogul său, http://blogu.lu/alinuta

  1. Dan Patrascu-Baba

    Studiul prezentat intareste ceea ce detinatorii de magazine on-line experimenteaza in mod empiric. Foarte putini clienti opteaza pentru plata cu cardul, chiar daca oferi anumite facilitati pentru cei care o fac. Din punctul meu de vedere cred ca in Romania vor mai trece cel putin 5 ani pana cand increderea in tranzactiile online va creste.

    Dar dincolo de toate, si pentru comerciant plata la livrare este oarecum mai convenabila, intrucat evita comisioanele aferente unui sistem de plata prin card precum si eventualele probleme de cashflow cauzate de momentul in care un client face plata si mmentul in care tu ca si comerciant poti beneficia de acei bani.

    Reply

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>