Ce a adus nou online-ul la nivel de personal branding?

1

Nu de puţine ori, brandul personal este definit ca reprezentând suma percepţiilor celorlalţi despre o anumită persoană. Deşi este corectă, această definiţie este incompletă întrucât se concentrează mai degrabă pe reputaţia unui brand şi mai puţin pe gradul de încredere şi de adeziune al oamenilor faţă de acesta.

De asemenea, definiţia omite faptul că impresiile celor din jur nu se pot forma în absenta unei imagini proprii expusă astfel încat aceştia să o observe, să o analizeze, să o critice sau aprecieze, fapt ce indică un efect de coparticipare în crearea brandului personal.

În acest fel, brandul personal se situează la punctul de întâlnire dintre percepţiile si aşteptările oamenilor despre tine şi modul în care tu însuţi îţi asumi şi comunici respectivul statut. Acest aspect este valabil şi în online deoarece mediul virtual anulează graniţele dintre brand şi publicul său, online-ul fiind prin excelenţă un canal de comunicare cald, ce implică interacţiune, participare şi feedback imediat.

Comunicarea virtuală nu doar impune o nouă viziune, ci şi adoptă şi dezvoltă trăsături ale comunicării clasice. Astfel, profilul online preia din rolul cărţilor de vizită, listele de contacte de pe reţelele sociale şi profesionale dublează networkingul fizic, iar interacţinea mediată devine apanajul comunicării la un click distanţă.

Impersonal Branding versus Personal Branding

Schema clasică de branding specifică media offline este urmatoarea:

Brand -> Mass-Media -> Client/ Cititor/ Fan

Până la  apariţia comunicării digitale, brandul era rezultatul materialelor publicate de mass-media despre o persoană. În lipsa unui contact direct şi permanent cu fanul, cititorul sau clientul tău, apariţiile în mass-media  îţi confereau o aura de distanţă socială si impersonalitate.

 Schema Personal Branding-ului în Online apropie sau chiar contopeşte brandul cu cel care îl comunică, permiţând un control sporit asupra acestuia şi aducând persoana brandată în laptopul, readerul sau news feed-ul celui care îi urmăreşte activitatea:

Brand -> I Brand -> Liker/ Follower

Acest lucru presupune o umanizare, o scoatere din anonimat şi o personalizare a brandului. Likerul sau followerul te invită în casa lui virtuală (contul de Facebook, de Twitter etc),  se poate aşeza cu tine la o bârfă  (de pildă,  îţi comentează postările) sau chiar te poate trage de urechi, lucru care, în viaţa reală nu se poate întampla atunci cand ai un musafir (de exemplu, poţi critica un politician pe pagina sa oficială de  Facebook sau Twitter).

Ca atare, diferenţa majoră pe care a adus-o online-ul este aceea că nu mai trebuie să beneficiezi de notorietate pentru a avea identitate în online. Poţi fi un Mikey Hash fără studii de actorie sau jurnalism, dar adulat de sute de mii de abonaţi pe Youtube.

Dacă PC-ul a fost proiectat ca o extensie a capacităţii umane de raţionare şi stocare de informaţii, internetul şi, în mod deosebit, internetul 2.0, pare să fi devenit o extensie a capacităţii noastre de relaţionare. Avem până la 5. 000 de prieteni pe contul de Facebook, dar cu câţi dintre ei ne cunoştem personal sau apucăm să vorbim offline măcar o dată la două zile? Prin urmare, brandul personal trebuie să se adreseze mai ales celor care nu te cunosc personal şi care, încă din primele rânduri citite, îţi vor schiţa un portret. De aceea, activitatea sau, din contră, inactivitatea în online, a devenit o carte de vizită pe atât de complexă pe cât de activ te comunici tu pe tine însuţi.

În online nu există memorie, nu există o axă a timpului, ci doar un hard atemporal în care o ştire din 2007 poate fi la fel de “caldă” ca o ştire din 2013. În egală măsură, nu mai există spaţiu intim versus spaţiu public (câţi dintre noi mai avem contulurile private?), ci există o imagine, un brand personal, în care Google Search devine Eul tău Online, un Eu-Oglindă care te proiectează ca (id)entitate în ochii şi căutările celorlalţi.

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>