Nici tu nu ştii ce este PR-ul?

7

PR este atunci când te întreabă cineva cât fac 2 + 2 şi tu răspunzi: cât ai vrea să facă?

De multe ori, când mă întreabă lumea la ce facultate sunt sau cu ce mă ocup şi le răspund relaţii publice, primesc aceeaşi reacţie: capul întors într-o parte, ochii mari şi un zâmbet fals care spune aha. Aceasta mă face să cred că treisferturi din oameni nu cunosc defapt noţiunea de relaţii publice; parcă mintea li se transformă într-o coală albă de hârtie când aud de comunicare, oare ce face o persoană care studiază comunicarea şi mai vrea şi să câştige ceva din asta? Nici nu mai zic că atunci când enervez pe cineva îmi aud sintagma Hei, parcă erai la comunicare, aşa ştii tu să comunici? Mai mult de atât, oamenii confundă relaţii publice cu altceva. Nu, nu sunt un marketer, o femeie care lucrează la ghişeu, cineva care bate din uşă-n uşă să vândă ceva sau vreo secretară.

Relaţiile publice înseamnă altceva. Sunt acel efort planificat şi susţinut, menit a stabili şi menţine bunăvoinţa şi înţelegerea reciprocă între o organizaţie şi publicul său. Adică întreţine relaţia organizaţiei cu media şi public.

Îndatoririle unui specialist în PR sunt:

  • el elaborează un program de PR
  • scrie comunicate, rapoarte, documente
  • organizează conferinţe, evenimente, expoziţii
  • se ocupă de managementul crizei
  • fluidizează comunicarea internă
  • păstrează legătura cu publicul
  • menţine compania în centrul atenţiei etc. etc. etc.

Deprinderile şi calităţiile pe care trebuie să le ai ca să lucrezi în PR nu sunt deloc uşor de cultivat, se pare că trebuie:

  • să fii sociabil, în primul rând
  • să ştii tone de limbi străine
  • să lucrezi foarte bine în toate programele online şi office
  • să fii răbdător cu toţi care se cred mai deştepţi ca tine
  • să lucrezi bine sub stres
  • să cunoşti toate mediile de comunicare
  • să ştii să comunici bine cu media(pe jurnalişti nu poţi să-i duci cu zăhărelul)
  • să ştii să scrii documentele infernale de PR
  • să emani încredere şi credibilitate şi lista continuă.

Este foarte adevărat, relaţiile publice au dobândit o conotaţie negativă, nu că mi-ar păsa, care lasă impresia că un om de PR vrea doar să te păcălească, să-ţi ia banii mai repede, să-ţi zâmbească de faţadă şi să te manipuleze. Mai mult, se crede că PR-ul este o meserie de gagici machiate prea tare (n-are farmec fără misoginism) care îşi fac toată ziua unghiile, dau telefoane, dau câte-un like, scriu câte-un post şi vin arătând draguţ la vreun eveniment. Nici nu mă chinui să combat argumentele căci sunt doar semne de incultură şi neinformare.

Ca viitor om de relaţii publice spun: staţi departe, venim în forţă!

*Articol scris de Roxana.

 

Tags: ,

  1. Simona

    Poate dincolo de faptul ca nu stiu ce inseamna, multi au impresie gesita despre PR… ceva superficial si fara sens. Felicitari pentru articol!

    Reply
  2. Eu

    Sa stii ca argumentele de care pomenesti nu sunt neaparat semne de incultura si neinformare. Dar toate ideile astea preconcepute pleaca de la un adevar, nu?

    E ca povestea cu Ionica mincinosu’. In final a spus adevarul dar nu o sa acuzi pe nimeni de incultura pentru ca nu a fost crezut.
    Dupa ce intalnesti suficienti “piaristi” care se incadreaza la descrierea aia e greu sa mai crezi ca cineva, undeva, este “altfel”. Mai ales de cate ori intalnesti inca unul nu face decat sa iti intareasca aceasta convingere.

    Si apropo, e lipsit de tact sa spui ca daca cineva nu e de acord cu tine, desi poate chiar greseste, inseamna ca e incult sau neinformat si nu merita sa porti o discutie argumentata cu respectivul(a).
    Bad PR. ;)

    Reply
  3. Claudia

    De acord cu tine, dar fraza de inceput, in opinia mea, sustine tocmai perceptia gresita ca cei care lucreaza in PR ar incerca sa pacaleasca, sa duca cu zaharelul etc. Dimpotriva, un adevarat specialist in PR niciodata nu da informatii echivoce precum “Cat ai vrea sa faca 2 + 2?”, chiar daca acesta e folosit doar ca exemplu/butada.

    Reply
  4. carolina

    cum lucrez in presa stiu foarte bine ce e ala un pr si ce face. din experienta mea pot sa zic ca am intalnit diverse categorii. de la cei care te streseaza cu zeci de mailuri si telefoane si care nu stiu cum sa te perie sa ajungi la eveniment si sa scrii, la cei mai draguti si de bun simt. oameni si oameni, ca peste tot. in general, tre sa recunosc ca nu am avut nicio problema cu niciunul :)

    Reply

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>