Jurnalismul cetățenesc – o practică încetățenită

0

Blogul este un instrument de a face jurnalism “peer-to-peer” (Georgeta Drulă)

Erik Ringmar, în Manifestul său despre bloggeri, spunea că blogging-ul poate fi văzut foarte bine drept un instrument de luminare, de culturalizare. Blogosfera evoluează într-un ritm incredibil de rapid, multe minți strălucite sunt cucerite de acest fenomen, dar mai rămân totuși, sute de milioane de oameni care nu-și dau seama încă de faptul că există o cale mai bună de a obține informații decât prin intermediul televizorului, o metodă mai rapidă, cu specificitate și care aduce mai multă satisfacție emoțională. Blogosfera se bazează pe încredere.

Blogurile in preajma jurnalismului

Astăzi, blogurile par să fie de nelipsit în preajma jurnalismului: instituțiile media publică bloguri drept elemente ale repertoriului lor online, jurnaliștii individuali au preluat blogging-ul, iar o mulțime de amatori în ceea ce privește jurnalismul, mențin bloguri al căror conținut se aseamănă în mod cert cu știrile jurnalistice. „îngroparea” lead-ului este un mare păcat în jurnalism. Punerea informației cele mai importante din poveste în corpul materialului ar putea duce la pierderea ei de către cititor sau privitor. Intro-ul trebuie de fapt să ne conducă în poveste. Blogurile au fost observate prima dată când au reușit să invadeze domeniul politicii și al jurnalismului. Un întreg univers al poliblogurilor s-a aventurat în comentarea și analizarea temelor politice dar și despre media.

Jurnalismul cetățenesc – o profesie?

Jurnalismul ca profesie reprezintă un domeniu vulnerabil, cu atât mai mult acum când se află într-o situație inedită. Pentru prima dată, reunumele jurnalismului de “câine de pază” este amenințat atât de noile tehnologii cât și de publicul pe care îl servește, care are tot mai multe șanse să devină din „client” – concurent.

Web 2.0 vine să facă trecerea de la a citi pe Web la a scrie pe Web. Se trece de la enciclopedii și dicționare, la Wikipedia și de la simple site-uri de prezentare, la bloguri.

Jurnalismul cetățenesc sau participativ este suma activităților persoanelor care joacă un rol activ în colectarea, analizarea și diseminarea informațiilor. Mădălina Cocea, cadru didactic al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, susține în urma unui studiu, că în domeniul jurnalismului cetățenesc putem încadra: o însemnare de actualitate de pe un blog, o corectură adusă unei știri, filmarea unui mic eveniment și postarea lui pe YouTube, o fotografie cu caracter informativ, relatarea de la o întâlnire de interes limitat, dar de interes pentru comunitate.

Cetățenii de pretutindeni intră în contact prin intermediul Internetului în moduri pe care nici nu ni le puteam imagina cu câțiva ani în urmă. Aceștia pot să se informeze reciproc cu privire la problemele locale și globale, dar pot crea și noi servicii într-o societate mereu conectată. Publicul este acum activ, un participant important în crearea și difuzarea de știri și informații, cu sau fără ajutorul mass-media.

În evoluția continuă a jurnalismului cetățenesc, cele mai noi site-uri destinate să mărească aria de acoperire a mass-media locale și naționale, au început să se adreseze unui public delicat, dar important, unul din comunitățile rurale și urbane. Aceste așa-numite site-uri “hiper-locale” devin un teren fertil în care cetățenii pot să contribuie cu informații unice legate de nevoile specifice comunității.

Autorii studiului The future is here, but does New Media Companies see it? prezintă niște modificări ce au fost sau vor fi observate în peisajul mass-media:

  • site-urile de știri de succes vor descoperi combinația potrivită formată din comunitate, conținut, comerț și instrumentele necesare;
  • unele forme de mass-media vor ajunge să plătească pentru contribuțiile cetățenilor în realizarea produselor jurnalistice;
  • Internetul mobil va evolua și vor apărea transformări majore în modul în care se realizează și transmit știrile;
  • cetățenii vor solicita o mai mare transparență în relatările jurnalistice, prin urmare, jurnaliștii profesioniști vor începe să scrie pe bloguri și să ofere publicului o voce autentică și mai ales, conversație.

Pentru mass-media tradiționale, jurnalismul cetățenesc pare să reprezinte o frustrare. Această practică nu ar trebui să fie văzută precum o amenințare, ci mai degrabă un mod de schimbare, transformare și valorificare a creativității media.

Jurnalismul nu dispare, doar se transformă

George Albert Gladney, profesor de comunicare și jurnalism la Universitatea din Wyoming, a fost invitat în 2009 de Centrul pentru Jurnalism Independent la o dezbatere pe tema jurnalismului cetățenesc. Acesta a explicat importanța exprimării opiniilor și diferența dintre jurnaliștii obiectivi și bloggerii care își expun părerile.

Opinia este parte a jurnalismului. De aceea există  jurnaliști care scriu materiale de opinie și jurnaliști care scriu materiale de informare.

YouTube a lansat la sfârșitul anului 2009 o platformă de jurnalism cetățenesc. Este vorba de o platformă care momentan nu aduce niciun profit, companiile media partenere putând să preia conținutul gratuit. Varianta românească e dată de site-ul VideoNews unde utilizatorii pot încărca imagini de la orice eveniment. Nu e nevoie de media tradițională pentru a face știri – acesta este mesajul unui scurt clip de pe YouTube care ii pune față în față pe jurnalistul profesionist și cetățeanul jurnalist.

Jurnalismul trece printr-o etapă de regândire. Ziariștii trebuie să accepte schimbările și să se adapteze acestui nou mediu. Dacă peste ocean este clar momentul maxim atins de jurnalismul cetățenesc, și anume în cazul atentatelor din 11 septembrie 2001, în Romania, primul caz de jurnalism cetățenesc a avut loc în 2007, în cazul exploziei de la Zalău. Conform unui articol din Cotidianul, la nici două ore după explozie, mai multe persoane au trimis posturilor TV zeci de fotografii, mesaje și secvențe video. Din simpli martori ai evenimentului au devenit reporteri-cheie.

David Applefield, specialist american în media și comunicare, ne-a declarat că jurnalismul cetățenesc va continua să crească atât ca dimensiune cât și ca impact:

Cu cât puteți include mai mult publicul românesc în mass-media, cu atât mai puternici veți deveni. Nu trebuie să vă faceți griji pentru profit, acesta va veni când puteți dovedi că aveți atenția și participarea multor cetățeni, votanți și consumatori.

Tags: , , ,

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>