Cum se construieşte o campanie online de succes

8

Sunt sigură că mulţi dintre noi au observat în ultimii ani, în România, o migrare a afacerilor din mediul offline în cel online. Nu în totalitate, desigur, dar majoritatea au cel puţin o componentă online care le permite să atingă un număr cât mai mare de persoane pentru diferite scopuri, ca de exemplu : creşterea vânzărilor, brand awareness, lansare de produs sau interactivitate.

Când vorbim de o campanie online, fie ea  de marketing sau de PR, singura diferenţă între  aceasta şi una din offline este locul de desfăşurare. Cele online se desfăşoara, în mod evident, în spaţiul web.

Ca şi campanile din offline, cele din online trebuie sa aibă la bază în primul rând o strategie. Ele trebuie planificate atent. Trebuie să ştim exact care este obiectivul campaniei noastre de la bun început. Pentru un plus de profesionalism,  putem de asemenea analiza comunităţile online sau ne putem documenta din studiile deja existente cu privire la utilizatorii din mediul online (vârstă, educaţie etc.). Documentarea ne va ajuta să ştim exact care este publicul nostru şi cum putem identifica  mijloacele potrivite prin care să le atragem atenţia într-un mediu în care tot mai mulţi se luptă să fie “văzuţi”. Desigur, integrarea social media într-o astfel de campanie este imperios necesară. Promovarea, şi mai ales evaluarea campaniei, sunt de asemenea doi paşi importanţi pentru succesul ei.

Două exemple de astfel de campanii online sunt  cele realizate de libraria Cărtureşti, iar cealaltă de Grupul Editorial ALL. Să le luăm pe rând.

Prima campanie online de care vă spuneam, se numeşte Eşti ceea ce citeşti şi este o campanie iniţiată de librăriile Cărtureşti. Campania nu este una care îşi propune să crească vânzările, ci este o campanie de imagine. După cum sugerează chiar titlul, conceptul care stă la baza ei este simplu şi de impact. După mai bine cunoscuta vorba “Eşti ceea ce mănânci” la fel se întâmplă şi când vine vorba de citit. Ceea ce citim, cu sigutanţă ne defineşte. Spune-mi ce citeşti, ca să îţi spun cine eşti pare că se potriveşte de minune în acest context.

Ideea campaniei este următoarea: vorbim de trei vizualizări reprezentând oameni realizaţi din coperte ale cărţilor care au o legătura între ele. Deşi aparent simple, din punct de vedere al conceptului, ele au un puternic impact vizual. Practic copertele folosite nu sunt reale ci sunt reinterpretate, redesenate pentru a putea creea impactul dorit. După cum susţine chiar Daniel Voinea, Manager  Comunicare al librăriilor Cărtureşti, campania online Eşti ceea ce citeşti nu este o campanie cu un impact imediat în vânzări. Este de fapt o campanie care doreşte să promoveze lectura, punând accent pe plăcerea şi universul lecturii prezent în toate librăriile Cărtureşti. Vânzarea efectivă de carte este văzută de cei de la Cărtureşti ca o consecinţă a acestor tipuri de campanie şi nu ca un obiectiv.

 

Cărtureşti nu este la prima campanie de acest tip. Ei au mai avut asemenea  campanii de imagine de-a lungul timpului, campanii a căror scop a fost să provoace o reacţie emoţională şi să te facă să îţi pui tot felul de întrebări. În cazul campaniei Eşti ceea ce citeşti, întrebarea pe care am putea să o formulăm ar fi: Pe mine ce cărţi m-ar defini?.

Vă las să răspundeţi singuri la această întrebare.

Campania a fost realiazată de  agenţia JANDL  din Bratislava având în centru un copywriter român, poetul Eugen Suman, care a declarat că este bucuros de reuşita sa de a promova un brand foarte drag lui –Cărtureşti – şi mai ales un obicei care ar trebui preluat de multi, şi anume cititul.

A doua campanie desfăşurată în mediul online despre care vom vorbi,  aparţine Grupului Editorial All şi se numeşte vALLuntar (a se citi voluntar).

Cuvintele cheie ale acestei campanii sunt: lectura, cărţile ALL şi voluntariatul.

Ce reprezintă de fapt  campania online vALLuntar ? Este iniţiativa Grupului Editorial ALL  care îşi propune să încurajeze lectura şi voluntariatul. Ei sunt gata să faca muncă de voluntariat în schimbul lecturii.

Campania se desfăşoara în perioada 24 ianuarie-16 martie iar mecanismul ei este foarte simplu: Editura ALL pune la dispoziţia bloggerilor (cu un blog activ de cel puţin un an), o carte la alegere de pe www.all.ro în mod gratuit. Tot ce trebuie ei să facă este să o citească, bineînţeles, şi să scrie o recenzie a cărţii pe blogul personal. Fiecare recenzie valorează  15 minute de voluntariat. De asemenea, fiecare comentariu la carte sau campanie, dat postului cu recenzia, adaugă încă 3 minute de lucru.

Voluntariatul va avea loc în perioada 26 martie-8 iunie. Centrele unde se va întâmpla acest lucru, vor fi alese de primii trei bloggeri care adună, prin posture şi comentarii, cele mai multe minute de lucru.

Asemeni campaniei Eşti ceea ce citeşti, a librăriei Cărtureşti, şi cei de la ALL doresc ca prin această campanie să promoveze lectura şi să se apropie de cititorii lor. Cei de la ALL sunt dispuşi să arate prin voluntariatul lor că lumea poate deveni un loc mai bun şi mai sigură, şi speră că schimbarea va începe de la ei, pentru ca ulterior să se refelecte şi în comunitate.(informaţii suplimentare despre regulamentul campaniei vALLuntar găsiţi aici).

După prezentarea acestor două campanii care au loc în această perioadă în mediul online, putem trage concluzia că, folosit corect, internetul poate aduce beneficii multiple brandului promovat.

Interactivitatea este principalul avantaj pe care mediul online îl oferă. Putem afla prin intermediul user generated content ce crede şi care sunt experienţele  clientului cu privire la produsul/serviciul nostru. De asemenea, prin intergrarea social media într-o campanie de acest fel, putem transmite mesajul nostru într-un mod cât mai creativ şi interactiv pentru a obţine o atitudine pzitivă din partea publicului nostru ţintă. Trebuie să fim atenţi însă când targetăm publicul. Daca dorim să atingem un număr prea mai mare de persoane, s-ar putea ca mesajul nostru să nu ajungă până la urmă la nimeni.

Astfel, într-o lume online, în care lucrurile se schimbă de la o zi la alta, este important să reuşim să ne diferenţiem ca brand de concurenţă, să fim creativi şi mai ales, să menţinem o legatură constantă cu publicul nostru. Să nu uităm că interactivitatea este cel mai mare avantaj pe care mediul online ni-l oferă.

Planificată şi implementată în mod corect, o campanie online ne poate aduce benefiicile asteptate.

Succes! :)

Sursă foto Cărtureşti

Sursă foto All

  1. Oana

    Campania All e super! Și cea de la Cărturești îmi place, dar cel puțin asupra mea nu are un impact așa puternic. La ALL m-am implicat, am scris, acum aștept chiar a 4-a și ultima carte.

    Reply
  2. Alina

    Atunci cu ocazia asta iti uram bafta in competitia pentru adunarea cator mai multe minute de voluntariat! :)

    Reply
  3. Tania

    Mie mi-au placut ambele foarte mult. Scopul lor a fost diferit, dar ambele au avut (si inca au, ca cea de la ALL e inca in desfasurare) un impact foarte mare asupra consumatorilor de online.

    Reply
  4. Mikeeee1234

    Am observat de asemenea o migratie a siteurilor catre facebook pentru a-si promova produsele. Prefer site-urile in locul Facebook-ului.

    Reply
  5. Loredana Modoran

    Alina, îţi mulţumim mult pentru includerea campaniei vALLuntar în acest articol. Am roşit aici, suntem flataţi :)

    PS. Am hotărât extinderea campaniei online cu o săptămână, până pe 23 martie.

    Cele bune,
    Loredana Modoran
    Online Coordonator Grupul Editorial ALL

    Reply
  6. Alina Ghenciu

    Cu multa placere! :)

    Este o campanie online de calitate care a prins foarte bine la public si cu rezultate pe masura!

    Felicitari inca o data pentru idee. :)

    Reply

Leave a Reply to Tania

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>