Cum anunți veștile proaste

0

Creșterea prețurilor, renunțarea la un produs sau serviciu, eliminarea bonusurilor angajaților, concedierile. Toate sunt vești rele pe care nimeni nu ar dori să le spună sau să le primească. Din păcate, munca de PR nu are doar părți frumoase și suntem nevoiți să ne descurcăm și cu anunțul veștilor mai puțin plăcute.

Nimeni nu vrea să se afle în postura celui care trebuie să dea o asemenea veste, însă cineva trebuie să o facă, pentru că deciziile mai puțin plăcute fac și ele parte din strategia unui business. Azi discutăm despre cinci metode care să ne ajute să diminuăm efectele negative ale veștilor mai puțin plăcute.

1. Obișnuiește-te cu ideea de a transmite vești negative și nu lăsa emoțiile sau părerile tale să influențeze modul în care le transmiți. Poate nu ești mereu de acord cu veștile rele pe care trebuie să le transiți, dar e ceva care totuși trebuie făcut. Obișnuiește-te cu ideea și ai grijă să nu transmiți sentimentele tale negative celor cărora le dai veștile rele. Audiența ta este influențată de tonul cu care vorbești, atitudinea pe care o ai și modul în care prezinți lucrurile. Dacă ești defensiv, nervos, obosit, speriat interlocutorul tău își va hrăni propriile emoții negative cu cele pe care le transmiți tu și reacția lui va fi mult mai urâtă.

2. Sari peste introducerile lungi ”de pregătire”. Până ajung oamenii să citească 3-4 paragrafe lungi de introducere, devin agitați și ajung să anticipeze lucrurile cu o anumită stare de nervozitate. Astfel că, atunci când ajungi să le prezinți problema ei deja sunt încărcați cu emoții negative și reacția lor este intensificată de ceea ce le-ai transmis în prea multe cuvinte. Este valabil și pentru comunicarea directă, orală. De multe ori anticiparea este mai rea decât știrea în sine.

3. Alege cu grijă momentul în care să transmiți vestea. Întârzierea anunțului de cele mai multe ori nu face decât să înrăutățească situația, mai ales dacă deja există zvonuri despre subiect. Pe de altă parte, graba strică treaba. Nu e bine nici să anunți prea devreme ceva negativ doar pentru că tu nu te simți confortabil cu situația și vrei să scapi mai repede. Calculează momentul cel mai potrivit pentru a anunța veștile proaste. Chiar dacă niciodată nu sunt o bucurie, este bine să ții cont de starea de spirit a celui care primește vestea, de perioada calendaristică și de contextul în care te afli. Spre exemplu, a anunța reducerea primelor de Crăciun în luna decembrie este cu siguranță o greșeală. Însă, dacă le anunți în septembrie, după ce angajații tocmai s-au întors din concediu și au o stare de spirit mai relaxată, vestea poate fi primită mai bine.

4. Fă-te bine înțeles, nu lăsa loc de interpretări. E tentant să introduci o doză de optimism și speranță atunci când încerci să comunici veștile rele. De cele mai multe ori o faci pentru că te face pe tine să te simți mai bine, nu ții cont de cum percepe interlocutorul ceea ce spui. În realitate, persoana cu care comunici poate avea două reacții deloc neplăcute: să își pună speranța în faptul că nu ai fost clar (deci se poate să mai aibă o șansă ca lucrurile să nu fie în defavoarea lui) sau să te vadă ca pe un om slab și fără coloană vertebrală, care nu ia în serios gravitatea veștii. Este bine să faci PR, dar ai grijă unde te oprești. Nu-ți dorești să fii nevoit să concediezi un om și el să înțeleagă din ceea ce îi spui că tocmai a primit o mărire de salariu.

5. Amintește-ți mereu că nimic nu este cu adevărat confidențial. E-mail-urile pot fi trimise mai departe, orice poate ajunge în Social Media sau în căsuța de mail a celorlalți. Orice ai face și orice ai spune ia-ți cinci minute și întreabă-te: ”Cum m-aș simți dacă 10 milioane de oameni ar ști exact ceea ce tocmai scriu/spun?”. Nimic nu te face să acționezi mai cu grijă decât umilirea publică sau transformarea într-o țintă a nemulțumiților.

Ține minte că oricâte cuvinte frumoase ai folosi și orcât ai fi de empatic, interlocutorul tău tot nu va fi fericit când îi vei da vestea. De aceea se numește ”veste proastă”. Fii realist. Dacă te aștepți să livrezi o veste proastă și oamenii să se bucure, tu ești singurul care are de suferit. Nu tu ești personajul principal în transmiterea veștilor proaste. Interlocutorul tău nu vrea să știe cât îți este ție de greu să dai vestea respectivă sau că nu îți face nicio plăcere să vorbești despre ea. A cere sau a aștepta empatie din partea celui căruia îi dai o veste proastă poate genera reacții puternic negative. Lasă omul să înțeleagă și să asimileze ceea ce i-ai spus, nu încerca să ieși neșifonat din asta.

sursa foto

 

 

Tags: , , ,

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>