Cronica de carte: Oh My God What Happened and What Should I Do?

2

Ce s-a întâmplat, când s-a întâmplat, dar mai ales încotro ne îndreptăm?

“Această generație a crescut având un comportament modelat de noile media. Este o generație care nu își poate închipui o lume ce nu este digitală.” Pare aproape de neconceput, dar evoluția tehnologiei și a internetului au dat naștere unor fenomene de neconceput, s-au creat stiluri de viață, adevărate revoluții media, altfel spus,s-a dat naștere unor medii digitale.

“Oh My God What Happened And What Should I Do?” a fost publicată în anul 2010 de către  Innovative Thunder, adică Leif Abraham și Christian Behrendt. Cei doi scriitori prezintă în paginile cărții evoluția năucitoare a tehnologiei din anul 1969 – apariția internetului-, până în anul 2010 când însuși Papa Benedict al XVI-lea îi îndeamnă pe enoriași “să folosească internetul pentru propovăduirea cuvântului lui Hristos”.

Cartea este împarțită în două mari capitole: “Oh my God, what happened?”, care cuprinde o prezentare succintă a dezvoltării serviciilor digitale și “And what should I do?” care însumează 49 de sfaturi cum să ne adaptăm acestei tehnologii în continuă schimbare. Astfel, abordarea cărții nu este dificilă, ci din contră, se poate observa stilul liber, lipsit de teorii și explicații elaborate.  Abraham și Behrendt oferă sfaturi utile și informații precise în defavoarea explicațiilor pretențioase.

Prima parte a cărții “Oh my God, what happened?”  ne întoarce un pic în timp, mai exact în anul 1969 când Internetul a intrat pentru prima oară în viața oamenilor. Apoi ajungem în anul 1971, când Ray Tomlinson le trimite pentru prima dată colegilor săi un mesaj sub forma unui e-mail. Istoria dezvoltării tehnologiei continuă cu anul 1983, când Motorola lansează pe piață primul telefon mobil “comercial”. Desigur, momentele marcante în evoluția erei digitale continuă, dar voi aminti doar câteva dintre cele mai “grăitoare”:

• În 1989 ia naștere WorldWideWeb (cunoscut ca www),
  • 1990 – accesul la internet se poate realiza și prin intermediul telefonului;
  • 1994/95 – este înființat Yahoo;
  • 1998 – apare primul motor de căutare denumit Google;
  • 2001 – este realizată prima enciclopedie online gratuită, “Wikipedia” , iar Apple prezintă i-Pod-ul;
  • 2003 – Tom Anderson pune bazele comunității virtuale “MySpace”;
  • 2004 – Mark Zuckerberg dezvoltă rețeaua socială “Facebook”;
  • 2005 – apare portalul YouTube;
  • 2006 – rețeaua socială “Twitter” este prezentată publicului;
  • 2007 – este lansat pe piață primul i-Phone;
  • 2008 – Compania Dell anunță vânzări de 3 milioane de dolari în urma postărilor de pe Twitter.

Toate aceste date ne ajută să conștientizăm viteza cu care s-au dezvoltat serviciile digitale în ultimii ani.

Cel de-al doilea capitol intitulat sugestiv “And What Should I Do?” debutează cu un îndemn: “Citește, meditează, critică, alege ceea ce îți place și construiește-ți o părere proprie”. Cele 49 de subcapitole vin sub forma unor sfaturi formulate într-o manieră clară, concisă, precisă. La rândul lor aceste subcapitole sunt împărțite în trei categorii: Good to know for yourself  – ce e bine de știut pentru propria persoană, Good to know in general – ce e bine de știut în general și Good to know about technology –  ce e bine de știut despre tehnologie. Nu am să dezvolt aceste capitole, ci am să vă las pe voi să acumulați pas cu pas toate informațile pe care cei doi scriitori ni le pun la dispoziție.

Patruzeci și nouă de sfaturi despre cum putem înțelege mai bine tehnologia ultimilor ani, despre cum să promovăm o afacere, un brand, un produs, sau de ce nu, chiar pe noi înșine. Suntem îndemnați să scăpăm de fobia noilor media (Lose the New Media Phobia), să trăim fenomenul media (Live the media) sau să facem în așa fel încât tehnologiile nou apărute să devină prietenii noștri atunci când dorim să ne apropiem de publicul larg (Make a Techi friend).

Pentru cei mai puțin experimentați în domeniul publicității sau al marketing-ului,  Abraham și Behrendt vin în ajutorul lor cu câteva sfaturi: a fi interactiv nu înseamnă întotdeauna a fi digital (Interactive doesn’t mean it’s digital), iar dacă “o idee nu funcționează în mediul online, atunci înseamnă că nu este o idee bună”. De asemenea, trebuie să ținem cont de faptul că a avea un blog nu este întotdeauna suficient (Having a blog it’s not enough) atâta timp cât conținutul postat nu este în concordanță cu ceea ce vrem literalmente să comunicăm.

În concluzie, mesajul central al cărții: “Digital is not a job for specialists anymore” – Mediul digital nu mai este un job al specialiștilor, ne determină să răsfoim această carte. Partea pozitivă este că “Oh My God What Happened and What Shoul I Do?” este disponibilă online atât în limba engleză cât și în limba germană sau poate fi achiziționată de pe site-ul Amazon (www.amazon.com).  Cei de la Innovative Thunder ne pun cartea la dispoziție, noi trebuie doar să o citim și să o recomandăm și celor care sunt la început de drum în e-marketing sau mediul digital.

“Dacă vrei să fii la zi într-un domeniul care odinioară se numea publicitate: citește această carte.” – Rene Lamberti Creative Director, Neue Digitale/Razorfish

“Cu această carte îți poți impresiona prietenii tocilari, poți fascina o femeie cu stil și clasă, și mai mult ca sigur vei deveni mai bogat decât ai visat vreodată.” – Andrew Ault VP, Executive Creative Director, NBC Universal

Acest articol este scris de Flavia Macarie

Tags: , ,

1. Flavia

Într-adevăr cartea este mai veche (am menționat că a fost publicată în anul 2010), dar asta nu înseamnă că datele nu mai sunt de actualitate. Probabil nu toată lumea a auzit de ea și merită citită :) Nici nu trebuie cumpărată, o poți citi gratis. Trebuie doar să vrei!

Reply