Contactele de presă sunt oameni, nu doar simple nume într-o listă

1

Mulți au impresia că dacă ai o listă cu contactele jurnaliștilor, ai rezolvat orice problemă, presa se va înghesui să participe la evenimentele pe care le organizezi, la lansările de noi produse sau la orice faci tu acolo și ți-ai dori să vezi promovat în ziare. Nu-i chiar așa. Am refuzat până acum câteva persoane care îmi cereau baza de date cu contacte. Nu doar pentru că muncesc încontinuu la ea, ci și pentru că multora le-ar fi oarecum inutilă.

Baza de date cu contacte de presă presupune o muncă ce nu se termină niciodată. Este datoria ta de om de PR să fii informat despre cine ce scrie și la ce publicație, fie că vorbim de print sau de online. Dacă ți-ai dat seama că în fișa postului scrie că trebuie să interacționezi cu presa, citește cu atenție.

În primul rând, fă un research atent. Identifică publicațiile cu care trebuie să intri în contact. Diverse produse pe care trebuie să le promovezi se adresează unor categorii diferite de public. Dacă tu reprezinți o companie care vinde echipament sportiv, identifică site-urile și ziarele care scriu despre sport și vezi dacă conțin și articole despre echipamente sportive sau diverse parteneriate între echipe și companii. Dacă da, găsește redactorul care se ocupă de asta (de cele mai multe ori articolele sunt semnate. Dacă nu, găsești la note despre redacție cine despre ce scrie) și trimite-i lui comunicatele tale de presă.

Bineînțeles, nu este suficient să comunici doar cu presa de profil. Caută agențiile de presă, site-urile care preiau comunicate de presă și cele mai importante cotidiane din țară. Identifică redactorii care scriu despre ceea ce urmează să promovezi și contactează-i pe ei. De multe ori, dacă trimiți un comunicat de presă despre evenimente sociale unui redactor sportiv, ai toate șansele să fie ignorat. Nu e datoria lor să trimită informația către redactorul potrivit.

Folosește un document în Excel pentru a nota toate informțiile despre jurnaliști. Ai nevoie de numele lor, publicația pentru care lucrează, domeniul despre care scrie, adresa de mail, număr de telefon și un spațiu în care să-ți notezi anumite observații sau informații suplimentare. Eu i-am împărțit și pe orașe, pentru că am nevoie să comunic uneori la nivel regional. Am mai multe sheet-uri, câte unul pentru fiecare oraș si unul pentru agenții de presă și publicații naționale. În acest mod știu exact cui să trimit o anumită informație atunci când am nevoie.

Foarte important este să comunici cu presa. Nu te limita la a trimite comunicate de presă atunci când crezi tu că ai ceva de promovat. Mulțumește-le când scriu un articol pe baza unui comunicat trimis de tine, din când în când trimite-le informații exclusive și, acolo unde este posibil, cere feedback.

Pentru un om de PR, amiciția cu jurnaliștii este de aur. Dacă reușești să însemni pentru ei mai mult decât încă un mail în inbox care conține comunicate de presă plictisitoare, ești pe drumul cel bun. Oamenii tind să citească mailuri de la persoane cunoscute, mai degrabă decât de la necunoscuți. Dacă numele tău înseamnă ceva pentru ei, șansele ca informația pe care le-o trimiți să devină articol cresc. De asemenea, ține cont de feedback-ul lor atunci când ți-l oferă. Consideră ceea ce auzi ca fiind un feedback constructiv, nu o critică la persoana ta. Motivele penntru care cred că ar trebui să dezvolți o relație cu presa sunt mai multe. Am mai scris despre asta, mai pe larg, la mine pe blog.

Fii la curent cu ce se întâmplă în redacțiile din țară. Jurnaliștii, ca toți ceilalți oameni, își schimbă periodic locul de muncă. Informează-te la ce trust și la ce publicație lucrează fiecare jurnalist și ține-ți baza de date cu contacte la zi. Personal, eu îmi dedic timp pentru asta în fiecare duminică. Dacă lucrezi ca PR al unei companii, poți face asta în a doua parte a zilei de vineri, când productivitatea este mai scăzută din cauza oboselii și oricum nu mai ai chiar atât de multe de făcut în ziua respectivă.

Spor la treabă!

 

  1. Recenzii IT

    Stii ce ma intreb eu? De ce informatiile in exclusivitate, nu se vand pe net?
    Ok, stiu ca poate suna aiurea, dar… ai o informatie care ar putea devenii un articol important. De ce sa nu o vinzi?
    In felul asta, dupa numarul de exclusivitati vandute, iti poti face un renume… chiar daca nu folosesti numele tau adevarat, ci doar un nick…

    Reply

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>