Coca-Cola şi argumentul diversităţii

0

shutterstock_120175555Super Bowl este un eveniment despre fotbal, la fel de mult cum este despre reclamele care se lansează în pauza dintre reprize, mai ales având în vedere că 30 de secunde difuzate ajung să coste 4 milioane de dolari. Anul acesta, una dintre reclamele care a ieșit în evidență și a creat cele mai multe reacții în mediul online a fost cea de la Coca-Cola, ”It’s beautiful”, care avea ca principal mesaj celebrarea stilurilor de viață ale americanilor, prezentând în imagini persoane de diferite vârste, etnii și rase în timpul activităților zilnice.

Controversa legată de Coca-Cola a apărut din cauza melodiei din reclamă, ”America it’s beautiful”, un cântec patriotic american, care în spotul publicitar este cântat în mai multe limbi, printre care spaniolă, engleză, arabă, franceză etc. După difuzarea în cadrul Super Bowl, pe platformele de socializare au apărut reacții negative care susțineau că în America se vorbește limba engleză și cei care nu sunt de acord ar trebui să plece în altă țară sau că această melodie este emblematică pentru America și a fost stricată de către această companie, melodia fiind de obicei cântată în biserici cu ocazia Zilei Independenţei.

Totuși, diversitatea în calitate de concept al campaniilor de promovare nu este o noutate pentru Coca-Cola, ea abordând această problemă încă din anii ’70. Problema care apare în discuție, de fapt, este legată de cât de pregătită este America să accepte cu adevărat un astfel de concept și dacă compania a ales momentul și instrumentul potrivit pentru a promova asta.

Ca răspuns la criticile din mediul online și nu numai, reprezentanții Coca-Cola au încercat să explice că această campanie îşi dorește să promoveze unul dintre motivele pentru care oamenii ar trebui să fie mândri că sunt americani. De asemenea, la deschiderea Jocurilor Olimpice de iarnă de la Soci, Coca-Cola a ales să difuzeze spot-ul prelungit de 90 de secunde, care conține un disclaimer: ”E pluribus unum” – expresie latină care se traduce ”Din mai mulți, unul” și care, până în 1956, era deviza Statelor Unite ale Americii.

Prin toate aceste reacții, Coca-Cola nu face decât să pună în prim plan importanța diversității, care a atras dincolo de reacțiile negative și destul de mulți susținători care înțeleg și apreciază mesajul. Touși, compania îți asumă reacțiile negative din partea cetățenilor americani care amenință pe rețelele de socializare că vor renunța la acest brand și vor începe să consume produsele principalilor competitori.

Sub emblema diversității, folosită ca argument atât în declarațiile oficiale, cât și în răspunsurile pe platformele online ale reprezentaților companiei, Coca-Cola explică constant importanța acestei reclame. Mai mult decât atât, în versiunea de 90 de secunde, difuzată la olimpiadă, în spot apar și reprezentanți ai comunității LGBT. Pe de altă parte, exact diversitatea este argumentul care ar putea să se întoarcă, la un moment dat, împotriva companiei care este unul dintre principalii sponsori ai Jocurilor Olimpice de la Soci, în Rusia, o țară care aplică și în prezent legi împotriva comunității LGBT.

Cu toate acestea, este clar că dintr-o perspectivă strategică, compania a ales acest mesaj și pentru a sensibiliza și a atrage un anumit segment din rândul cetățenilor americani, cei care sunt reprezentați de personajele din această reclamă. Astfel, Coca-Cola și-a identificat foarte bine targetul, unul care nu e încă suficient de mult exploatat, a ales un mesaj cu care acest public să se identifice și în care să creadă, urmând ca răspunsul lor la adresa criticilor să fie într-o manieră elegantă, o întrebare retorică: Isn’t America the land of diversity?

Foto: Coca-Cola classic cork şi Diversity creative poster design – fotografii cu licenţă specială, obţinută în urma unui parteneriat cu Shutterstock.

Sursă 1 | Sursă 2 | Sursă 3

Tags: , , , ,

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>