Câteva sfaturi pentru o pagină de Facebook demnă de 2013

6

Anul acesta, în februarie, se împlinesc 9 ani de când deja faimoasa rețea de socializare a fost lansată de către Mark Zuckerberg. Deși scopul ei a rămas întrucâtva același, multe lucruri s-au schimbat iar altele s-au adăugat. Ar fi frumos dacă am putea crea o listă cu toate lucrurile pe care trebuie să le știe o persoană care se ocupă de pagina unei companii, ar funcționa asemeni unui rețetar și probabil că ar fi mult mai ușor de înțeles și învățat. Pe de altă parte s-ar pierde o parte din dinamicitate și lucrurile ar deveni mai repede sau mai târziu extrem de plictisitoare. În cazul ăsta, mă bucur oarecum că lucrurile se schimbă, că se ivesc noi posibilități și că starea de plictiseală colectivă întârzie să apară.

Am pregătit mai jos o listă care cuprinde câteva sfaturi pentru cei care se ocupă sau urmează să se ocupe de o pagină de Facebook în 2013. Multe informații vi se vor părea redundante, altele, sper eu, vă vor provoca să încercați lucruri noi. Nu sunt informații cu totul noi, dar, cel puțin pentru unii, repetiția e mama învățăturii.

1. Renunţă la contul personal şi creează o pagină.

Poate vi se pare uimitor, dar există încă firme sau instituții care folosesc un profil personal în detrimentul unei pagini. Știu asta pentru că am primit cereri de prietenie din partea lor.  Chiar de curând le-am recomandat unor doamne, desemnate de către niște instituții să conducă activitatea de pe Facebook în numele lor, să renunțe la profilul personal alocat instituției și să pornească o pagină. Beneficiile unei pagini le-a menționat și Roxana într-un articol anterior, dintre ele, țin să menționez doar două care mi se par mai relevante. Un profil personal poate întreține maximum 5000 de prietenii, iar o pagină îți perminte o monitorizare a activității fanilor respectivei pagini. Una dintre doamnele căreia i-am recomandat crearea unei pagini a fost de părere că nu merită să renunțe la profilul curent, care, spunea ea, însuma peste 2000 de prieteni. După ce i-am explicat că limita prieteniilor este de 5000, că un profil personal nu poate fi monitorizat și că în acest caz cei peste 2000 de prieteni nu înseamnă absolut nimic pentru instituție, a părut interesată de crearea unei pagini.

2. Foloseşte Statisticile.

Dacă ai deja o pagină și un număr de fani ai niște statistici. Le poți accesa foarte ușor dacă ești logat, pe pagina pe care o administrezi. Merită să consulți statisticile cel puțin o dată pe lună, astfel îți vei putea face o părere despre activitatea fanilor și mai important – despre activitatea ta. Doar așa îți poți da seama dacă ceea ce faci aduce rezultate sau nu. Poate ai nevoie să revizuiești planul editorial, poate e nevoie să te orientezi în altă direcție. Nimic nu e perfect, dar asta nu înseamnă că nu poți încerca să îl aduci mai aproape de perfecțiune. Nu contează doar numărul de fani pe care îl însumează o anumită pagină, ci mai degrabă ce fac fanii ei, ce apreciază, la ce rămân indiferenți și ce nu apreciază. Toate aceste lucruri și multe altele le poți afla la o distanță de câteva click-uri, consultând statisticile generate automat. Și dacă obișnuiești să consulți statisticile nu strică să le și salvezi pe hard disk-un computerului. Unii obișnuiesc să facă asta printr-o captură de ecran în pagina statisticilor, alții le exportă și le salvează. Nu contează cum o faci, ci mai degrabă să o faci.

3. Învaţă regulile.

Sau măcar citește-le. Știți că se spune că cea mai des folosită minciună de când cu internetul e “Am citit termenii și conditiile”. Aproape nimeni nu le citește, dar toți bifează căsuța fără nici o remușcare. Ei bine, dacă administrezi o pagină oficială a unui produs, brand, instituție sau persoană publică e de datoria ta să citești regulile măcar o dată. Și există o sumedenie de reguli, începând cu cele generale, conținând cu cele legate de publicitate sau cele referitoare la derularea concursurilor pe Facebook. Aici nu vorbim despre moralitate, ci despre posibilitatea ca pagina ta, la care ai muncit foarte mult și care a strâns un număr de fani să fie ștearsă de către Facebook. S-a întâmplat și probabil o să se mai întâmple, ce e mai important e ca nu cumva să fie pagina pe care o administrezi tu.

4. Cumpără publicitate.

Multă lume are impresia că Facebook și tot ce se întâmplă acolo este gratis. Nu e. Și e normal să nu fie din moment ce serverele funcționează cu energie electrică, echipa tehnică muncește de zor, oamenii se chinuie să vină întotdeauna cu idei noi și femeile de serviciu trebuie să spele podelele birourilor. Toate lucrurile astea înseamnă bani. Cei mai mulți patroni sunt reticenți în privința investițiilor în Facebook, invocând de cele mai multe ori eșecul cotării la bursă. Asta nu contează, ce contează însă e dacă publicitatea te ajută în vreun fel sau nu. Nu e neapărat nevoie să investești bani în Facebook, dar dacă o eventuală investiție te poate ajuta pe termen lung merită să încerci să o faci. Promovează o postare care crezi tu că va fi apreciată, creează un mic banner publicitar. Sumele nu sunt exagerate iar, uneori, rezultatele le pot justifica cu ușurință.

5. Adaugă adresa paginii de Facebook peste tot.

Ai o pagină de Facebook, ai o adresă de tip  “facebook.com/paginata” și vrei să afle cât mai multă lume despre ea. De ce să nu îi mărești vizibilitatea? Nu e neapărat nevoie să investești bani pentru a publica reclame pe Facebook. Adaugă adresa paginii pe bonul fiscal, lipește un sticker care să conțină un call to action de tipul “Fii fanul nostru pe Facebook!” pe peretele barului, include adresa paginii pe toate materialele publicitare off și online pe care le creezi. Spune-le clienților tăi de niște eventuale avantaje pe care le primesc dacă devin fanii afacerii pe Facebook. Un bun exemplu pe care l-am văzut îi aparține unui taximetrist care și-a creat o pagină de Facebook, a lipit un sticker cu adresa paginii pe spatele mașinii și prelua unele comenzi prin intermediul paginii de Facebook, în timp ce colegii lui pierdeau vremea prin stații așteptând clienți.

Au trecut aproape 9 ani de la lansarea Facebook, cred că e timpul să profităm cu toții de instrumentele oferite și să încercam să fim profesioniști. Un cont personal în loc de pagină de companie denotă mai degrabă neprofesionalism, lipsă de implicare și o ușoară formă de lipsa de respect pentru comunitatea care se formează inevitabil în jurul unei afaceri sau produs. Vă doresc un An Nou plin de interacțiune!

 

Acest articol este scris de: Iulian Tatar

Tags: , , , ,

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>