Care-i treaba cu brand awareness-ul

2

Construirea dar mai ales promovarea unui brand, trebuie să aibă mereu în vedere noţiunea de brand awareness.

În mai toate domenile (marketing, branding şi PR), termenul este utilizat în limba engleză şi înseamnă practic gradul de cunoaştere de care un brand se bucură în rândul consumatorilor sau potenţialilor consumatori din publicul ţintă şi reprezintă totodată asocierea corectă care se realizează în mintea acestora între produs şi companie. Pe scurt, brand awareness-ul înseamnă că brandul tău este vizibil şi usor de recunoscut. Atenţie însă, acest lucru nu înseamnă neapărat că brandul tău este şi cel preferat sau cumpărat de toata lumea. Înseamnă doar că poate fi identificat şi recunoscut cu uşurinţă.

A crea brand awareness este un punct cheie în procesul de promovare al acestuia şi necesită un plan detaliat. Elementele care stau la baza lui sunt:

• identificarea publicului/publicurilor ţintă

• existenţa unui nume, al unui slogan şi a unui logo după cum am menţionat şi în acest articol

• transmiterea unui mesaj

• publicitatea

• stabilirea şi mentinerea unor relaţii pozitive post-vânzare cu clienţii

• existenţa imaginilor care să completeze mesajul verbal transmis

Conform acestui articol, brand awareness-ul se poate împărţi în două categorii:

a) Aided awareness –  are loc atunci când, de exemplu, citeşti o listă cu branduri şi îţi exprimi familiaritatea faţă de unul anume doar după ce îi citeşti numele

b) Top of mind awareness – are loc atunci când trebuie ca cineva să numească un brand dintr-o anumită categorie de produs dată iar primul care vine în mintea consumatorilor este brandul tău

Dacă de exemplu atunci când ne gândim la categoria fast-food primul care ne vine în minte este Mc’Donald’s, înseamnă că ei fac o treaba bună în ceea ce priveşte crearea de brand awareness (pentru mai multe exemple de branduri foarte populare aruncaţi o privire aici).

Acest concept însă nu este totul. Pe lânga brand awareness, care este cu siguranţă vital unui brand, există alte două concepte şi anume strategic awareness şi brand preferance care sunt de o importanţă majoră.

Strategic awareness este conceptul care se referă la momentul în care cineva nu numai că recunoaşte brandul tău, dar cunoaşte şi caracteristicile care îl diferenţiază în sens pozitiv de alte branduri similare. Acest lucru se întâmplă atunci când ai reuşit să îţi diferenţiezi brandul în mintea consumatorilor.

Brand preferance, pe de cealaltă parte, este conceptul care face referire la consumatorii care aleg să cumpere brandul tău faţă de cel al concurenţei. Este tipul de comportament pe care toţi doresc să îl implementeze în rândul consumatorilor deoarece una din consecinţele lui directe este creşterea vânzărilor. În momentul în care cineva alege să cumpere brandul pe care tu îl promovezi faţă de altele similare din categorie, arată faptul că mesajul brandului a fost receptat în mod pozitiv de către consumatori, aceştia înţeleg calităţile brandului şi “se conectează” emoţional cu acesta.

Deşi brand awareness-ul se referă atât la mediul online cât şi la cel offline, avem 5 tool-uri gratuite destinate celui online care să ne ajute să vedem cât este de cunoscut şi de popular brandul nostru pe Internet (pentru promovare în mediul offline accesaţi articoul de vinerea trecută).

  1. Topsy- un motor de cautare care oferă valori excelente pentru a vedea de câte ori un cuvânt sau o frază a fost folosit în tweet-uri de exemplu.
  2. Google Analytics de unde poţi afla traficul de pe websiteul companiei sau tot felul de alte informaţii relevante cum ar fi cuvintele cheie care au condus spre site-ul tău.
  3. Facebook Insights care, în cazul în care ai o pagină de Facebook pentru compania/brandul tău, te ajută să vezi câţi oameni văd conţinutul pe care îl distribuim pe Facebook şi cine oferă feedback pentru conţinut, cu cine interacţionăm
  4. Twitter, de unde poţi afla cine te “urmăreşte” si cine e intersat de brandul sau compania ta
  5. Linkedin de unde afli cine ar dori să lucreze în compania ta

Pentru mai multe informaţii despre utilizarea acestor tool-uri vă invit să citiţi aici.

Ca orice alt concept implementat, şi brand awareness-ul are nevoie de evaluare. Aceasta se face prin mai multe criterii din care menţionăm: imaginea pe care brandul o are în mintea consumatorilor, gradul de încredere faţă de brand, popularitatea de care se bucură, elemente cu care este asociat brandul şi nivelul de loialitate faţă de acesta.

Vedem astfel cât este de important conceptul de brand awareness pentru succesul general al unui brand sau al unei companii. Modalităţi de implementare şi evaluare există, aşa că nu ne rămâne decât să le aplicăm şi să vedem rezultatele generate.

Sursa foto

 

Tags: , ,

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>