Auditul de brand

0

Fie că decidem să surprindem cum un brand evoluează în timp sau dorim să extindem gama respectivă cu un alt brand, sau pur şi simplu să analizăm situaţia existentă a brandului la un anumit moment în timp, avem nevoie de un audit de brand.

La fel ca în cazul unei companii sau firme, şi un brand are nevoie de un audit pentru a putea fi monitorizat aşa cum trebuie. Pentru acurateţea informaţiilor, este de preferat ca auditul să fie realizat de persoane competente cu expertiză în acest sens.

Auditul de brand este o examinare a unui brand pentru a-i determina poziţia lui actuală pe piaţă în comparaţie cu cea a competitorilor precum şi a eficienţei acestuia. Înainte de face acest lucru, ne poate fi de folos să răspundem la următoarele întrebări:

  1. Cât de bună este strategia brandului în momentul de faţă?
  2. Care sunt punctele forte şi punctele slabe ale afacerii în momentul de faţă?
  3. Care sunt oportunităţile şi care sunt ameninţările  mediului extern?
  4. Cât de competitive sunt preţurile şi costurile afacerii pe care o ai?
  5. Cu ce probleme strategice se confruntă afacerea ta?

Scopul unui audit de brand

Scopul principal este acela de a descoperi punctele forte ale afaceri, resursele de care dispune, deficienţe, cele mai bune oportunităţi de pe piaţă, ameninţările din afară, profitabilitatea sa pe viitor, precum şi capacitatea sa competitivă în comparaţie cu concurenţii existenţi. Un audit de brand stabileşte elementele strategice necesare pentru a îmbunătăţi poziţia de brand şi a capacităţilor competitive ale brandului în cadrul industriei din care face parte.

Conform acestui site, componentele unui audit de brand sunt următoarele:

1. Analizarea strategiei

  • planul de afaceri
  • planul de marketing
  • poziţionarea brandului
  • planurile brandului
  • planuri media

2. Analizarea cercetărilor de marketing

  • cercetarea poziţionării brandului
  • sistem de măsurare a brandului (awareness, preferinţe, folosinţă, valoare, accesibilitate, relevanţă, diferenţiere, conectare emoţională, loialitate, asocieri, personalitate)
  • cercetarea în vederea extinderii brandului
  • testarea conceptului de produs/serviciu
  • testarea recunoaşterii şi a memorării logo-ului de către clienţi

3. Revizuirea comunicării

  • materiale promoţionale
  • alte elemente de marketing de brand: preţuri, ambalaj, mercantizare, distribuire, marketing direct, sponsorizări, embleme, magazine
  • kit-ul de presă
  • comunicate de presă
  • materiale de vânzări
  • comunicarea internă
  • cărţi de vizită, foi cu antet
  • site
  • reţeaua de intranet
  • programele de training pentru angajaţi
  • orientarea către angajaţi
  • trainigurile manageriale
  • formarea oamenilor de vânzări

4. Cercetarea surselor externe de informaţii

  • analizarea comunicatelor de presă şi a modului de promovare a competitorilor
  • rapoarte analitice ale industriei
  • comentarile clienţilor
  • comentarile partenerilor de afaceri
  • furnizor de interviuri de marketing

5. Interviuri cu angajaţii

  • interviuri cu ofiţerii corporaţiei
  • interviuri cu angajaţii din marketing
  • intervievarea oamenilor de vânzări
  • intervievarea celor care se ocupa de serviciile cu clienţii
  • interviuri cu cei care intră primii în contact direct cu clienţii
  • interviuri cu angajaţii în general, indiferent de aria de acţiune

6. Cercetarea sistemului de resurse umane

  • diagrama de organizare
  • misiunea şi viziunea departamentului
  • obiectivele departamentului
  • obiective comune
  • criterii de recrutare
  • succesiunea criterilor de planificare
  • Sistemul planificării pentru alocarea de resurse

Lista de mai sus reprezină doar o parte din lucrurile care pot fi auditate atcuni când vine vorba de auditul de brand. Observăm cât de important este acesta şi ce muncă amplă şi complexă presupune relizarea lui.

Pentru că brandul este prezent în fiecare colţişor al unei organizaţii şi transmite în fiecare moment un mesaj celor cu care intră în contact, este crucial ca el să fie analizat în detaliu de oameni cu experienţă în domeniu. Un audit făcut numai ca să fie făcut, poate oferi o imagine falsă asupra situaţiei existente la un moment dat, iar de la asta vor porni deciziile proaste care vor afecta  compania pe termen lung.

Pentru cei care doresc să se informeze mai mult cu privire la ce cuprinde un check-list atunci când vine vorba de un audit de brand, daţi click aici.

Sursă foto

Tags: , , , ,

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>