7 paşi pentru o prezentare de succes

6

Meseria de PR, după cum ştim, presupune la un moment dat susţinerea unei prezentări sau a unui discurs. Astfel, este foarte important ca un specialist în relaţii publice şi comunicare să fie capabil să redacteze şi să susţină o prezentare, într-un mod cât mai profesionist posibil.

În continuare sunt prezentaţi 7 paşi care ne vor ajuta să realizăm acest lucru cu satisfacţii maxime, atât pentru noi cât şi pentru publicul nostru prezent la eveniment.

Pasul 1 – Selectarea temei

Fie că alegem ca tema prezentării să se bazeze pe experienţa personală sau alegem un material bibliografic din care ne vom documenta, este important ca ea să fie una inspirată, adică să se potriveasca audienţei prezente la eveniment şi contextului în care acesta se desfăşoară. De asemenea, este de preferat să evitam temele mult prea generale. Pentru o şi mai bună organizare, ne putem interesa cine este vorbitorul care ne precede şi  cel care ne urmează.

Pasul 2 – Organizarea şi structurarea discursului

În această etapă putem folosi tehnica mind mapping-ului pentru a ne ajuta să formăm un “schelet” care va cuprinde cuvintele cheie ce vor sta la baza ideilor principale din discurs.

Nu trebuie să uitam că orice prezentare sau discurs trebuie să cuprindă:

  • Introducere ( 5-10%din discurs)à captăm atenţia publicului, introducem tema discursului/prezentării).

Sfat: începe cu o întrebare retorică sau o mica glumă prin care să stârneşti interesul şi curiozitatea

  • Cuprins format din 3-5 idei propriu-zise legate de temă
  • Încheierea (5-10% din discurs)  este cea care produce impactul asupra publicului. Putem opta, din nou, pentru o întrebare retorica,o anecdotă, un citat celebru.

Sfat: Rezumă punctele principale şi pe cât posibil, fă o legatură cu introducerea.

Pasul 3- Cunoaşterea audienţei

Un aspect foarte important în orice prezentare sau discurs îl constituie audienţa. Este extrem de important să ştim cine este publicul nostru (vârstă, sex, ocupaţie, educaţie, hobby-uri), ce ştie el deja în legatură cu ce vom prezenta noi ulterior, şi cum ne puteam ajusta mesajul pentru a se potrivi cu acesta.

Menţinerea atenţiei auditoriului constituie o altă etapă importantă. Tot ce ţine de acustica sălii, factorii disturbatori, lumina, temperatura sălii, pauzele, momentul zilei sunt constante care vor influenţa receptivitatea şi atenţia publicului cu privire la mesajul transmis.

 Pasul 4- Utilizarea mijloacelor vizuale

Fie că vorbim de un flip chart, videoproiector sau materiale tipărite pentru invitaţi, trebuie să ne asigurăm cu o zi înainte, că avem echipamentul necesar pus la dispoziţie de către organizatori şi ca acesta funcţionează la parametrii optimi.

Folosite corespunzator, aceste mijloace pot face prezentarea mai interesantă, mai eficientă şi mai dinamică.

Pasul 5- Limbajul trupului

Expresiile faciale, mişcarea corpului, contactul vizual, gesturile fac parte din limbajul trupului (comunicare non-verbală), care alături de comunicarea verbală ne ajuta să accentuăm mesajul transmis.

Foarte important însă, este ca între ceea ce gândeşti, ceea ce spui şi ceea ce arăţi să existe o legătură strânsă. În caz contrar, o contradicţie între acesetea, ar putea duce la ambiguitatea mesajului transmis.

Pasul 6 – Pregătirea şi repetarea discursului

Pentru a ne pregăti pentru discurs este bine să ne informăm cu privire la locaţia pupitrului (dacă acesta există), locaţia audienţei în sală, tipul de microfon, condiţiile sălii şi alte considerente tehnice pe care trebuie să le avem în vedere.

În ceea ce priveşte repetarea discursului, este bine să încercăm să exersăm idei şi nu cuvinte, să ne pregătim o schiţă mentală a discursului, să repetăm cu voce tare în faţa oglinzii sau a unor prieteni şi nu în utlimul rând să acceptam feedback de la aceştia.

Pasul 7- Încheierea prezentării

Foarte important este terminăm la timp. Dacă am anunţat la început că prezentarea durează 15 minute, ideal ar fi să reuşim să ne încadrăm în timp. Dacă am uitat informaţii pe parcurs, este intuil să încercăm sa le mai menţionăm în încheiere.

În această etapă finală putem organiza o sesiune de întrebări, unde publicul să participle activ. La încheierea întrebărilor, putem concluziona cu o remarcă personală, despre ceea ce a însemnat evenimentul, mulţumim publicului pentru atenţia acordată şi părăsim scena.

Deşi o astfel de sarcină pare, la prima vedere, dificil de realizat, cu documentarea şi implicarea necesară putem reuşi să transmitem un mesaj care să aibe impactul dorit asupra publicului prezent la eveniment.

  1. Raluca

    In calitate de membru Toatmasters sunt mandra ca ati scris articolul asta. Sa speram ca tot mai multa lume pune si lucrurile in aplicare…

    Reply
  2. Lenuta

    Mai sunt emoțiile, care pot fi învinse numai prin exercițiu, așa că ascultați sfaturile Alinei și nu ezitați să ieșiți în fața.

    Reply
  3. Aron

    In ultima vreme si au exersez aceste lucruri si da, foarte adevarat, cea mai mare frica dupa frica de moarte este frica de a vorbi in public. :)

    Reply
  4. Lenuta

    Toatmasters este un loc perfect pentru exercițiu, eu nu aveam curaj nici să ma ridic de pe scaun să nu mai zic de susținut o prezentare. De la primul discurs Toatmasters, am evoluat foarte mult dar mai este loc…

    Reply
  5. Alina

    @Aron, @ Lenuta: asa este, emotiile exista chiar si la ce mai experimentati intr-ale vorbitului in public. Ceea ce este important insa, este sa le folosim constructiv. Prin exercitiu putem transforma un punct slab intr-un atuu care sa ne ajute, pe viitor, sa devenim mai buni pe scena :). Vorba accea: “Practice makes perfect”

    @Raluca: Training-ul Toastmasters si toate lucrurile frumoase care se intampla acolo m-au inspirat in scrierea acestui articol! :)

    Reply

ADAUGĂ COMENTARIUL TĂU

  • (will not be published)

XHTML: Poţi folosi următoarele tag-uri: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>